Konehuoneen paloturvallisuus
Maskulin, Antti (2012)
Maskulin, Antti
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091913736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091913736
Tiivistelmä
Työn aiheena on konehuoneen paloturvallisuus. Tulipalot ovat vaarallisimpia tapaturmia, joita aluksella voi sattua ja niiden syntymisen ehkäisemiseksi on varauduttava kaikin olemassa olevin keinoin. ”Konehuoneiden paloturvallisuus” on läpileikkaus konehuoneiden paloturvallisuutta koskevista määräyksistä ja yleisimmistä konehuoneissa käytettävistä alkusammutuslaitteista, kiinteistä sammutusjärjestelmistä, palon havaitsemis- ja hälytyslaitteistoista. Lisäksi työssä on käsitelty Kymenlaakson ammattikorkeakoulun merenkulun insinöörin koulutusohjelman aikana suoritettavat opinnot, jotka liittyvät paloturvallisuuteen tavalla tai toisella.
Tarkoitukseni oli koota yksiin kansiin kaikki paloturvallisuuteen liittyvät seikat alusten konehuoneissa. Työssä on siis keskitytty paloturvallisuuteen ainoastaan alusten konetiloissa koulutussuuntautumisestani johtuen, vaikka paloturvallisuus on kaikkia aluksia koskeva, vakavasti otettava asia. Lähdemateriaalin laajuudesta johtuen olen koonnut työhöni yleisimmät seikat ja pyrkinyt saamaan työssä käsiteltävät aiheet ikään kuin pähkinänkuoreen. Työssä ei siis ole keskitytty minkään tietyn aluksen konehuoneen paloturvallisuusmääräyksiin tai – laitteisiin.
Tiedonhankinnassa on käytetty paloturvallisuutta käsittelevää kirjallisuutta sekä aiheeseen liittyviä Internet-julkaisuja. Useimmat paloturvallisuutta koskevat lait, määräykset sekä säädökset ovat englanninkielisiä, eikä niistä ole olemassa virallisia käännöksiä suomenkielellä. Aihetta osittain käsiteleviä tutkimuksia ja opinnäytetöitä on aikaisemmin tehty muutamia, joita olen pyrkinyt hyödyntämään työssäni. Suurin osa työn lähdemateriaalista löytyy Internetistä.
Työtä tehdessäni sain pian huomata, että paloturvallisuutta koskevia yksityiskohtaisia määräyksiä ja säädöksiä on lukemattomia. Mielestäni konehuoneiden paloturvallisuutta koskevat määräykset ja säädökset voitaisiin koota yhdeksi, suureksi säännöskokoelmaksi, jotta väärinkäsityksiltä voitaisiin välttyä. Mielestäni myös eri kulttuuritaustoista johtuen paloturvallisuuteen suhtaudutaan paikoin perin välinpitämättömästi. Se on kuitenkin tulkinnanvarainen asia, jonka kehittäminen oikeaan suuntaan on haasteellista.
Tarkoitukseni oli koota yksiin kansiin kaikki paloturvallisuuteen liittyvät seikat alusten konehuoneissa. Työssä on siis keskitytty paloturvallisuuteen ainoastaan alusten konetiloissa koulutussuuntautumisestani johtuen, vaikka paloturvallisuus on kaikkia aluksia koskeva, vakavasti otettava asia. Lähdemateriaalin laajuudesta johtuen olen koonnut työhöni yleisimmät seikat ja pyrkinyt saamaan työssä käsiteltävät aiheet ikään kuin pähkinänkuoreen. Työssä ei siis ole keskitytty minkään tietyn aluksen konehuoneen paloturvallisuusmääräyksiin tai – laitteisiin.
Tiedonhankinnassa on käytetty paloturvallisuutta käsittelevää kirjallisuutta sekä aiheeseen liittyviä Internet-julkaisuja. Useimmat paloturvallisuutta koskevat lait, määräykset sekä säädökset ovat englanninkielisiä, eikä niistä ole olemassa virallisia käännöksiä suomenkielellä. Aihetta osittain käsiteleviä tutkimuksia ja opinnäytetöitä on aikaisemmin tehty muutamia, joita olen pyrkinyt hyödyntämään työssäni. Suurin osa työn lähdemateriaalista löytyy Internetistä.
Työtä tehdessäni sain pian huomata, että paloturvallisuutta koskevia yksityiskohtaisia määräyksiä ja säädöksiä on lukemattomia. Mielestäni konehuoneiden paloturvallisuutta koskevat määräykset ja säädökset voitaisiin koota yhdeksi, suureksi säännöskokoelmaksi, jotta väärinkäsityksiltä voitaisiin välttyä. Mielestäni myös eri kulttuuritaustoista johtuen paloturvallisuuteen suhtaudutaan paikoin perin välinpitämättömästi. Se on kuitenkin tulkinnanvarainen asia, jonka kehittäminen oikeaan suuntaan on haasteellista.