Esiopetuksen vaikutus lapsen sosiaalisiin taitoihin
Saukko, Kaisa (2012)
Saukko, Kaisa
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091913724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091913724
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli esiopetuksen vaikutus lapsen sosiaalisiin taitoihin. Tavoitteena oli selvittää, onko esiopetuksella vaikutusta lapsen sosiaalisten taitojen kehittymisessä ja sitä, millaisia vaikutuksia sillä on.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselyn avulla. Kysely toimitettiin kymmenelle koululle. Kyselyn sai yhteensä 13 ensimmäisen luokan opettajaa. Kyselyyn vastasi kymmenen opettajaa.
Kysely sisälsi 15 kriteeriä, joita opettajien tuli arvioida jokaisen oppilaansa kohdalta. Lisäksi kyselyssä oli yksi avoin kysymys, jossa opettaja sai omin sanoin arvioida esiopetuksen vaikutusta lapsen sosiaalisten taitojen kehittymisessä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että esiopetuksella on myönteisiä vaikutuksia lapsen sosiaalisten taitojen kehittymisessä. Esiopetus tukee sosiaalisten taitojen kehittymistä, mutta esikoulun käyneet lapset eivät automaattisesti ole sosiaalisesti taitavia.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselyn avulla. Kysely toimitettiin kymmenelle koululle. Kyselyn sai yhteensä 13 ensimmäisen luokan opettajaa. Kyselyyn vastasi kymmenen opettajaa.
Kysely sisälsi 15 kriteeriä, joita opettajien tuli arvioida jokaisen oppilaansa kohdalta. Lisäksi kyselyssä oli yksi avoin kysymys, jossa opettaja sai omin sanoin arvioida esiopetuksen vaikutusta lapsen sosiaalisten taitojen kehittymisessä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että esiopetuksella on myönteisiä vaikutuksia lapsen sosiaalisten taitojen kehittymisessä. Esiopetus tukee sosiaalisten taitojen kehittymistä, mutta esikoulun käyneet lapset eivät automaattisesti ole sosiaalisesti taitavia.