Liikegrafiikka tv-promotuotannoissa
Julin, Jannika (2012)
Julin, Jannika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091413639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091413639
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana toimi tekijän oma kiinnostus liikegrafiikkaa kohtaan. Syksyllä 2011 tekijä suoritti työharjoittelun Nelonen Medialla liikegrafiikan parissa, mikä vahvisti hänen mielenkiintoa aihetta kohtaan ja antoi käytännön lähtökohdan tälle työlle. Työn tavoitteena oli löytää keskeisiä lainalaisuuksia tv-grafiikan saralta sekä keinoja tehdä ajankäytön kannalta tehokkaasti hyvää liikegrafiikkaa tv-promotuotantoihin.
Tapausesimerkkinä toimii Nelonen Medialle tehty promotuotanto Huippumalli haussa –sarjaan. Työ toteutettiin After Effects – ohjelmalla, joten työtavat ja erilaiset liitännäisohjelmat perustuvat siihen.
TV-tuotannoissa yleisesti liikegrafiikkaa tehdään kohtalaisen pienellä budjetilla ja tiukalla aikataululla, joten liikegrafiikan eri keinot on oltava tekijällä hyvin hallinnassa. Tässä työssä tutkittiin liikegrafiikkaa ja sen erilaisia keinoja keskittyen erityisesti promografiikkaan. Ennen toiminnallisen osuuden avaamista tutkitaan liikkuvan grafiikan teoriaa ja selvitetään, mistä promotuotannoissa on kyse. Tämän jälkeen esitellään tapausesimerkkinä promografiikoiden tuotanto Huippumalli haussa -sarjaan.
Opinnäytetyölleni asetetut tavoitteet toteutuivat hyvin. Koska aiheesta on hyvin niukasti löydettävissä painettua kirjallisuutta tai suomenkielistä oppimateriaalia, tämä opinnäytetyö toimii hyvin oppaana muille aiheesta kiinnostuneille.
Tapausesimerkkinä toimii Nelonen Medialle tehty promotuotanto Huippumalli haussa –sarjaan. Työ toteutettiin After Effects – ohjelmalla, joten työtavat ja erilaiset liitännäisohjelmat perustuvat siihen.
TV-tuotannoissa yleisesti liikegrafiikkaa tehdään kohtalaisen pienellä budjetilla ja tiukalla aikataululla, joten liikegrafiikan eri keinot on oltava tekijällä hyvin hallinnassa. Tässä työssä tutkittiin liikegrafiikkaa ja sen erilaisia keinoja keskittyen erityisesti promografiikkaan. Ennen toiminnallisen osuuden avaamista tutkitaan liikkuvan grafiikan teoriaa ja selvitetään, mistä promotuotannoissa on kyse. Tämän jälkeen esitellään tapausesimerkkinä promografiikoiden tuotanto Huippumalli haussa -sarjaan.
Opinnäytetyölleni asetetut tavoitteet toteutuivat hyvin. Koska aiheesta on hyvin niukasti löydettävissä painettua kirjallisuutta tai suomenkielistä oppimateriaalia, tämä opinnäytetyö toimii hyvin oppaana muille aiheesta kiinnostuneille.