"...AIKAMOISTA NUORALLATANSSIA VÄLILLÄ..." : Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun perheellisten terveysalan opiskelijoiden opinnoissa jaksaminen
Ihanus, Anne; Ihanus, Salla (2012)
Ihanus, Anne
Ihanus, Salla
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091313629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091313629
Tiivistelmä
Perheellisen opiskelijan elämä on tasapainottelua kodin ja koulun välillä. Aikaa ei ole riittävästi, jolloin yöunet saattavat jäädä vähäisiksi. Ajankäytön lisäksi perheellisen opiskelijan on suunniteltava myös ajankäyttöä. Sosiaalisten suhteiden merkitys on korostunut.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa perheellisen opiskelijan jaksamista. Tutkimustehtävinä oli selvittää, kuinka Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun terveysalan perheelliset opiskelijat kuvaavat opinnoissa jaksamistaan, mitkä ovat heidän voimavarojaan ja mitkä asiat kuormittavat heitä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tulokset analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Opinnoissa jaksaminen koettiin hyvin vaihtelevaksi, ja perhe-elämän ja opiskelun yhdistäminen oli usein haastavaa. Myönteinen asenne ja tukiverkosto auttoivat jaksamaan. Myös aikataulujen laatiminen helpotti arkea. Opiskelu koettiin yleensä joustavaksi, mutta lisätukeakin kaivattiin. Voimavarat ja kuormittavat tekijät liittyivät perheeseen, tukiverkostoon, ajanhallintaan, motivaatioon ja omaan persoonaan. Tärkein voimavara, mutta myös kuormittava tekijä, oli oma perhe.
Opinnäytetyöhön ei saatu lainkaan miesnäkökulmaa, joten jatkotutkimusaiheena voisi olla perheellisten miesopiskelijoiden opinnoissa jaksaminen. Myös oppilaitoksen tarjoamaa tukea voisi tutkia tarkemmin. Tämän opinnäytetyön avulla oppilaitoksen henkilökunta voi lisätä tietoisuuttaan siitä, millaista perheellisenä opiskelu voi olla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa perheellisen opiskelijan jaksamista. Tutkimustehtävinä oli selvittää, kuinka Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun terveysalan perheelliset opiskelijat kuvaavat opinnoissa jaksamistaan, mitkä ovat heidän voimavarojaan ja mitkä asiat kuormittavat heitä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tulokset analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Opinnoissa jaksaminen koettiin hyvin vaihtelevaksi, ja perhe-elämän ja opiskelun yhdistäminen oli usein haastavaa. Myönteinen asenne ja tukiverkosto auttoivat jaksamaan. Myös aikataulujen laatiminen helpotti arkea. Opiskelu koettiin yleensä joustavaksi, mutta lisätukeakin kaivattiin. Voimavarat ja kuormittavat tekijät liittyivät perheeseen, tukiverkostoon, ajanhallintaan, motivaatioon ja omaan persoonaan. Tärkein voimavara, mutta myös kuormittava tekijä, oli oma perhe.
Opinnäytetyöhön ei saatu lainkaan miesnäkökulmaa, joten jatkotutkimusaiheena voisi olla perheellisten miesopiskelijoiden opinnoissa jaksaminen. Myös oppilaitoksen tarjoamaa tukea voisi tutkia tarkemmin. Tämän opinnäytetyön avulla oppilaitoksen henkilökunta voi lisätä tietoisuuttaan siitä, millaista perheellisenä opiskelu voi olla.