Change Management in Voluntary Organisation : Program reform in Finnish scout movement
Jokinen, Heini (2012)
Lataukset:
Jokinen, Heini
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091313614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091313614
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa muutosjohtamiseen ja vapaaehtoistoimintaan liittyviä seikkoja. Tavoitteena oli ymmärtää, mitkä tekijät vaikuttavat menestykselliseen muutosjohtamiseen erityisesti vapaaehtoisjärjestöissä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry:n Ohjelmauudistus 2010 – hankkeen onnistumista.
Tutkimuksen pohjaksi suoritettiin kattava katsaus olemassa olevaan kirjallisuuteen sekä tutkimustuloksiin. Tämän lisäksi suoritettiin Internet-pohjainen kyselytutkimus Suomen Partiolaisissa tällä hetkellä aktiivisten johtajien joukossa. Tutkimuksella kartoitettiin jäsenistön näkemyksiä ohjelmauudistuksesta. Näitä näkemyksiä verrattiin projektin loppuraporttiin ja sen pohjalta tuotettuun materiaaliin. Tarkoituksena oli verrata, olivatko projektityöryhmän ja jäsenistön näkemykset yhteneviä.
Tutkimus paljasti, että jäsenistö oli pääsääntöisesti yhtä mieltä projektin loppuraportin kanssa projektin onnistumisesta. Ainoa poikkeus oli tyytyväisyys viestinnän onnistumiseen. On kuitenkin syytä huomioida, että tuloksissa oli suuria alueellisia eroja.
Tutkimuksen pohjaksi suoritettiin kattava katsaus olemassa olevaan kirjallisuuteen sekä tutkimustuloksiin. Tämän lisäksi suoritettiin Internet-pohjainen kyselytutkimus Suomen Partiolaisissa tällä hetkellä aktiivisten johtajien joukossa. Tutkimuksella kartoitettiin jäsenistön näkemyksiä ohjelmauudistuksesta. Näitä näkemyksiä verrattiin projektin loppuraporttiin ja sen pohjalta tuotettuun materiaaliin. Tarkoituksena oli verrata, olivatko projektityöryhmän ja jäsenistön näkemykset yhteneviä.
Tutkimus paljasti, että jäsenistö oli pääsääntöisesti yhtä mieltä projektin loppuraportin kanssa projektin onnistumisesta. Ainoa poikkeus oli tyytyväisyys viestinnän onnistumiseen. On kuitenkin syytä huomioida, että tuloksissa oli suuria alueellisia eroja.