Kolarikorjauskustannusten hallinta
Permi, Harri (2012)
Permi, Harri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091213601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091213601
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, kuinka hoitaa järkevillä menetelmillä ja kustannuksilla vaurioituneet ajoneuvot takaisin liikenteeseen ja välttää tarpeettomat lunastukset kustannustehokkailla korjausmenetelmillä ja -välineillä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Pohjola Vakuutus Oy.
Työ tehtiin Pohjola Vakuutuksen tarkastuspäällikön kanssa. Työn alussa selvitettiin, kuinka auto- ja liikennevahinkoja korvataan vakuutusyhtiön näkökulmasta.
Sen jälkeen perehdytään lunastusprosessiin syvemmin.
Työn tekemiseen olen hyödyntänyt omia kokemuksiani vahinkotarkastajan työstä. Lisäksi kaikille Pohjola Vakuutuksen autovahinkotarkastajille lähetettiin kyselylomake
”Korjauskustannusten hallinta järkevillä toimintatavoilla sekä menetelmillä”. Kyselyn avulla
saatiin selville, kuinka autovahinkotarkastajat toimivat työssään ja vastausten perusteella
on tehty suositukset, kuinka hoidetaan järkevillä menetelmillä ja kustannuksilla vaurioituneet ajoneuvot takaisin liikenteeseen ja vältetään tarpeettomat lunastukset.
Kyselyn perusteella hyötyosien käyttöä tulisi lisätä, korjaamoiden tulisi tehdä vaurioanalyyseja tarkentamaan korjauskustannusarvioita, useammin tarjota kertakorvausta vahingoista sekä mahdollisesti ottaa käyttöön prosentuaalinen omavastuuosuus.
Työ tehtiin Pohjola Vakuutuksen tarkastuspäällikön kanssa. Työn alussa selvitettiin, kuinka auto- ja liikennevahinkoja korvataan vakuutusyhtiön näkökulmasta.
Sen jälkeen perehdytään lunastusprosessiin syvemmin.
Työn tekemiseen olen hyödyntänyt omia kokemuksiani vahinkotarkastajan työstä. Lisäksi kaikille Pohjola Vakuutuksen autovahinkotarkastajille lähetettiin kyselylomake
”Korjauskustannusten hallinta järkevillä toimintatavoilla sekä menetelmillä”. Kyselyn avulla
saatiin selville, kuinka autovahinkotarkastajat toimivat työssään ja vastausten perusteella
on tehty suositukset, kuinka hoidetaan järkevillä menetelmillä ja kustannuksilla vaurioituneet ajoneuvot takaisin liikenteeseen ja vältetään tarpeettomat lunastukset.
Kyselyn perusteella hyötyosien käyttöä tulisi lisätä, korjaamoiden tulisi tehdä vaurioanalyyseja tarkentamaan korjauskustannusarvioita, useammin tarjota kertakorvausta vahingoista sekä mahdollisesti ottaa käyttöön prosentuaalinen omavastuuosuus.