Realization of the Status Test for the German Periodical Technical Inspection at General Motors Using the Diagnostic Interface
Vähä-Pietilä, Jyri (2012)
Vähä-Pietilä, Jyri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091113559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091113559
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli dokumentoida ja suunnitella konsepti uudelle katsastusmenetelmälle, joka tulee pakolliseksi Saksan laissa vuonna 2014. Menetelmä on määritelty lakiehdotuksen vedoksessa ja se tulee toimimaan lisänä yhdessä nykyisen visuaalisen tarkistuksen kanssa. Uudet katsastusmenetelmät esitellään ensimmäisenä Saksassa, koska Saksa toimii projektin pilottina, ja tämän jälkeen mahdollisesti muualla Euroopassa. Tämä projekti toteutettiin autoteollisuuden yrityksen Adam Opel AG:n toimesta ja konseptit suunniteltiin käyttämään General Motors Diagnostic -rajapintaa.
Opinnäytetyö perehdyttää Controlled Area Networkin (CAN) perusteisiin keskittyen ajoneuvojen sisäiseen kommunikaatioon, CAN-väylän diagnostiikkaan sekä elektronisiin hallintayksiköihin (ECU). Myös konseptin kehitysvaiheet on selitetty tämänhetkisen tilanteen analysoinnista lopullisen konseptin valintaan, antaen hyvän kokonaiskuvan konseptin suunnitteluprosessista.
Projektin lopputuloksena saatiin kattava tämänhetkisen tilanteen analyysi ja dokumentointi sekä useampi kehitetty konsepti, joista yksi valittiin pohjaksi tulevaa kehitystä varten. Valittu konsepti esitellään muutoksenrevisiotyöryhmälle. Palautteen perusteella konseptiin tehdään mahdolliset muutokset, jonka jälkeen se otetaan käyttöön tulevissa ajoneuvoissa.
Opinnäytetyö perehdyttää Controlled Area Networkin (CAN) perusteisiin keskittyen ajoneuvojen sisäiseen kommunikaatioon, CAN-väylän diagnostiikkaan sekä elektronisiin hallintayksiköihin (ECU). Myös konseptin kehitysvaiheet on selitetty tämänhetkisen tilanteen analysoinnista lopullisen konseptin valintaan, antaen hyvän kokonaiskuvan konseptin suunnitteluprosessista.
Projektin lopputuloksena saatiin kattava tämänhetkisen tilanteen analyysi ja dokumentointi sekä useampi kehitetty konsepti, joista yksi valittiin pohjaksi tulevaa kehitystä varten. Valittu konsepti esitellään muutoksenrevisiotyöryhmälle. Palautteen perusteella konseptiin tehdään mahdolliset muutokset, jonka jälkeen se otetaan käyttöön tulevissa ajoneuvoissa.