Opiskelijan ohjaus
Salomaa, Jenni; Lundberg, Satu; Lahti, Päivi (2012)
Salomaa, Jenni
Lundberg, Satu
Lahti, Päivi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091013548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091013548
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaus tuli Kivipuiston monipalvelukeskuksesta, koska siellä ei ollut ajan tasalla olevaa opiskelijan ohjauskansiota.
Perehdyimme opinnäytetyössämme opiskelijan ohjaukseen.
Miettiessämme opinnäytetyön aihetta jo opiskelun alkuaikoina ja työharjoitteluiden edetessä meille tuli tunne siitä kuinka tärkeä on opiskelijan ohjaus ja ohjaajan ammattitaito hänen ohjatessaan opiskelijaa työharjoittelujaksolla.
Teoriatiedon perusteella ohjauksen merkitys on suuri opiskelijan työssäoppimisjaksoilla. Se voi vaikuttaa kokonaisvaltaisesti opiskelijan koko opiskeluihin. Parhaimmillaan opiskelijan ohjaus voi olla opiskelijalle ja ohjaajalle elämys. Pahimmillaan opiskelija huonojen kokemusten takia keskeyttää opinnot. Mielestämme jokaisen ohjaajan pitäisi ymmärtää opiskelijan ohjauksen merkitys ja hyödyntää ohjausteoriaa ohjauksessa.
Työmme on toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnallinen opinnäytetyö tarkoittaa kentälle käytännön toiminnan ohjeistamista, opastamista, toiminnan järjestämistä tai järkeistämistä. Toiminnallisuus toteutuu työssämme opiskelijan ohjauskansion muodossa.
Tulevaisuudessa olisi hyvä panostaa enemmän opiskelijan ohjaukseen sekä ohjaajan koulutukseen ohjaajana. Ohjaaja on esimerkkinä opiskelijalle muuttuvassa maailmassa antaen opiskelijalle hoitotyöstä vetovoimaisen kuvan. Tarkoituksena olisi saada opiskelijat pysymään käytännön hoitotyössä ja sitoutumaan hoitoalaan.
Perehdyimme opinnäytetyössämme opiskelijan ohjaukseen.
Miettiessämme opinnäytetyön aihetta jo opiskelun alkuaikoina ja työharjoitteluiden edetessä meille tuli tunne siitä kuinka tärkeä on opiskelijan ohjaus ja ohjaajan ammattitaito hänen ohjatessaan opiskelijaa työharjoittelujaksolla.
Teoriatiedon perusteella ohjauksen merkitys on suuri opiskelijan työssäoppimisjaksoilla. Se voi vaikuttaa kokonaisvaltaisesti opiskelijan koko opiskeluihin. Parhaimmillaan opiskelijan ohjaus voi olla opiskelijalle ja ohjaajalle elämys. Pahimmillaan opiskelija huonojen kokemusten takia keskeyttää opinnot. Mielestämme jokaisen ohjaajan pitäisi ymmärtää opiskelijan ohjauksen merkitys ja hyödyntää ohjausteoriaa ohjauksessa.
Työmme on toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnallinen opinnäytetyö tarkoittaa kentälle käytännön toiminnan ohjeistamista, opastamista, toiminnan järjestämistä tai järkeistämistä. Toiminnallisuus toteutuu työssämme opiskelijan ohjauskansion muodossa.
Tulevaisuudessa olisi hyvä panostaa enemmän opiskelijan ohjaukseen sekä ohjaajan koulutukseen ohjaajana. Ohjaaja on esimerkkinä opiskelijalle muuttuvassa maailmassa antaen opiskelijalle hoitotyöstä vetovoimaisen kuvan. Tarkoituksena olisi saada opiskelijat pysymään käytännön hoitotyössä ja sitoutumaan hoitoalaan.