Viestinnän ja yhteistyön kehittäminen ruokapalvelun ja osastohenkilökunnan välillä
Auvinen, Heli (2012)
Auvinen, Heli
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091013539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091013539
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Terveystoimen tuotantokeittiön ja tilaaja-asiakkaiden väli-sen viestinnän ja yhteistyön nykytilaa sekä kartoittaa kehittämiskohteita. Potilaan ravitsemushoidon on-nistuminen edellyttää monen eri ammattiryhmän osallistumista hoidon toteutukseen, oman vastuualu-eensa tehtävien mukaisesti. Viestintä ja yhteistyö näiden ammattiryhmien välillä tulee olla joustavaa ja saumatonta.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Heinolan Terveystoimen tuotantokeittiön tarpeesta luoda toimiva viestintä- ja palautekanava ruokapalvelu- ja osastohenkilökunnan välille. Työ toteutettiin kyselytutkimuksena hel-mikuussa 2012. Kysely kohdennettiin kokonaisotantana sairaalan vuodeosastojen hoitohenkilökunnalle ja sairaala-apulaisille sekä Mäntyläkodin hoitohenkilökunnalle ja sairaala-apulaisille. Kyselylomakkeita jaettiin infotilaisuuksissa yhteensä 137 kappaletta. Määräaikaan mennessä vastauksia tuli 43 kappaletta, jolloin vastausprosentiksi tuli 31 %.
Kyselyn keskeisenä tuloksena todettiin, että nykyinen yhteistyö ja viestintä eri ammattiryhmien kesken toimii melko hyvin. Kehittämiskohteita olivat yhteistyöpalaverien lisääminen, yhteinen ammattikieli sekä tiedotus- ja palautekanavien kehittäminen. Tulosten pohjalta muodostui seuraavia kehittämisehdotuksia viestinnän ja yhteistyön parantamiseksi eri toimijoiden välillä: 1. Ruokavalioihin ja ruokapalvelun toi-mintaan liittyvän ohjekansion tekeminen osastohenkilökunnalle. 2. Yhteistyöpalaverien lisääminen
osas-tohenkilökunnan kanssa. 3. Viestintä- ja palautekanavien kehittäminen. 4. Tuotantokeittiön henkilökun-nan viestintätaitojen kehittäminen.
Toimivan yhteistyön ja viestinnän avulla ruokapalveluyksikkö saa palautetta toiminnastaan ja sen pohjal-ta voidaan kehittää ruokapalvelun omaa toimintaa siten, että se palvelee parhaalla mahdollisella tavalla niin potilasasiakkaita kuin myös tilaaja-asiakkaita.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Heinolan Terveystoimen tuotantokeittiön tarpeesta luoda toimiva viestintä- ja palautekanava ruokapalvelu- ja osastohenkilökunnan välille. Työ toteutettiin kyselytutkimuksena hel-mikuussa 2012. Kysely kohdennettiin kokonaisotantana sairaalan vuodeosastojen hoitohenkilökunnalle ja sairaala-apulaisille sekä Mäntyläkodin hoitohenkilökunnalle ja sairaala-apulaisille. Kyselylomakkeita jaettiin infotilaisuuksissa yhteensä 137 kappaletta. Määräaikaan mennessä vastauksia tuli 43 kappaletta, jolloin vastausprosentiksi tuli 31 %.
Kyselyn keskeisenä tuloksena todettiin, että nykyinen yhteistyö ja viestintä eri ammattiryhmien kesken toimii melko hyvin. Kehittämiskohteita olivat yhteistyöpalaverien lisääminen, yhteinen ammattikieli sekä tiedotus- ja palautekanavien kehittäminen. Tulosten pohjalta muodostui seuraavia kehittämisehdotuksia viestinnän ja yhteistyön parantamiseksi eri toimijoiden välillä: 1. Ruokavalioihin ja ruokapalvelun toi-mintaan liittyvän ohjekansion tekeminen osastohenkilökunnalle. 2. Yhteistyöpalaverien lisääminen
osas-tohenkilökunnan kanssa. 3. Viestintä- ja palautekanavien kehittäminen. 4. Tuotantokeittiön henkilökun-nan viestintätaitojen kehittäminen.
Toimivan yhteistyön ja viestinnän avulla ruokapalveluyksikkö saa palautetta toiminnastaan ja sen pohjal-ta voidaan kehittää ruokapalvelun omaa toimintaa siten, että se palvelee parhaalla mahdollisella tavalla niin potilasasiakkaita kuin myös tilaaja-asiakkaita.