Ekologisen ja sosiaalisen kestävyyden toteutuminen pk-yrityksessä : Case: Café Alegria
Naarminen, Mirva (2012)
Naarminen, Mirva
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090513405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090513405
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on selvittää, millä tavoin toimeksiantajayritys ilmentää toiminnassaan sosiaalista ja ekologista kestävää kehitystä. Tavoitteena on myös tarkastella, kuinka yrityksen pieni koko mahdollisesti vaikuttaa sen eettiseen toimintaan. Toimeksiantajana ja esimerkkiyrityksenä toimii savonlinnalainen ekokahvila Café Alegria.
Kestävän kehityksen trendi on vahva hotelli- ja ravintola-alalla ja kuluttajien vaateet vihreälle toiminnalle yleistyvät. Ympäristötoimien tarkkaileminen ja seuraaminen on tärkeää kaikenkokoisille yrityksille, mutta toimista raportointi on harvinaista pienille toimijoille. Tässä työssä kestävän kehityksen teemaa käsitellään siihen kannustavien ja ohjaavien toimintaympäristöntekijöiden sekä yritysten ja kuluttajien arvojen kautta.
Tutkimus suoritettiin keräämällä aineistoa laadullisilla aineistonkeräysmenetelmillä: haastatteluilla ja havainnoinnilla. Tulosten tulkinnan luotettavuutta voidaan pitää kohtuullisena, sillä haastateltavia oli yrityksen pienen koon takia vain yksi ja havainnointi suoritettiin ulkopuolisena eikä osallistuvana havainnointina.
Tutkimuksessa saatiin selville, että pk-yrityksissä kestävyyteen kannustavat eniten asiakkaat, lainsäädäntö ja taloudelliset syyt. Saatavat taloudelliset hyödyt ovat vähäiset, mikä selittää osittain ympäristökatselmusten harvinaisuuden. Kohdeyrityksessä ympäristötekoihin ohjasivat omistajien omat eettiset arvot. Kestävyyden toteutukseen rajoittavasti vaikutti esimerkiksi vuokralaisena oleminen. Tämän takia arvoja ei päästy ilmentämään esimerkiksi energiayhtiön valinnassa. Hankinnoissa kohdeyrityksellä oli mahdollisuus toteuttaa eettistä toimintaa. Sosiaalista kestävyyttä ohjaa vahvasti Suomen kattava lainsäädäntö ja kohdeyrityksessä sitä tuettiin vielä kampanjoilla ja hankinnoilla
Kestävän kehityksen trendi on vahva hotelli- ja ravintola-alalla ja kuluttajien vaateet vihreälle toiminnalle yleistyvät. Ympäristötoimien tarkkaileminen ja seuraaminen on tärkeää kaikenkokoisille yrityksille, mutta toimista raportointi on harvinaista pienille toimijoille. Tässä työssä kestävän kehityksen teemaa käsitellään siihen kannustavien ja ohjaavien toimintaympäristöntekijöiden sekä yritysten ja kuluttajien arvojen kautta.
Tutkimus suoritettiin keräämällä aineistoa laadullisilla aineistonkeräysmenetelmillä: haastatteluilla ja havainnoinnilla. Tulosten tulkinnan luotettavuutta voidaan pitää kohtuullisena, sillä haastateltavia oli yrityksen pienen koon takia vain yksi ja havainnointi suoritettiin ulkopuolisena eikä osallistuvana havainnointina.
Tutkimuksessa saatiin selville, että pk-yrityksissä kestävyyteen kannustavat eniten asiakkaat, lainsäädäntö ja taloudelliset syyt. Saatavat taloudelliset hyödyt ovat vähäiset, mikä selittää osittain ympäristökatselmusten harvinaisuuden. Kohdeyrityksessä ympäristötekoihin ohjasivat omistajien omat eettiset arvot. Kestävyyden toteutukseen rajoittavasti vaikutti esimerkiksi vuokralaisena oleminen. Tämän takia arvoja ei päästy ilmentämään esimerkiksi energiayhtiön valinnassa. Hankinnoissa kohdeyrityksellä oli mahdollisuus toteuttaa eettistä toimintaa. Sosiaalista kestävyyttä ohjaa vahvasti Suomen kattava lainsäädäntö ja kohdeyrityksessä sitä tuettiin vielä kampanjoilla ja hankinnoilla