Markkinointitutkimus - Smith & Nephew Oy
Vilokkinen, Tuomas (2012)
Vilokkinen, Tuomas
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082713261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082713261
Tiivistelmä
Tämä markkinointitutkimus on tehty liiketalouden ja markkinoinnin koulutusoh-jelman opinnäytetyönä. Työn tarkoituksena on ollut tutkia Smith & Nephew Oy:n asiakkaiden mielikuvaa yhtiöstä, tyytyväisyyttä tuotteisiin ja palveluihin sekä verrata tuloksia yrityksen omien työntekijöiden mielikuviin. Tutkimus suunnattiin Suomessa sijaitsevien sairaaloiden välinehuollolle, ortopediselle leikkaussalihenkilökunnalle sekä ortopedeille.
Teoriaosuudessa on käyty läpi business to business-markkinoinnin perusteita, jonka tarkoituksena on auttaa ymmärtämään yritysten välistä kaupankäyntiä. Koska asiakkaana toimii yritys, on läpi käyty myös organisationaalista ostamista. Yrityksen mielikuvan teoria on auttanut hahmottamaan kuinka mielikuvat muodostuvat, ja mitä vaikutusta asiakkaiden mielikuvilla käytännössä on.
Tutkimuksen empiirisessä osassa käytettiin survey-metodia, ja tiedot kerättiin osittain kvantitatiivisin sekä osittain kvalitatiivisin kyselylomakkein. Tutkimuksesta selviää, että asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä yrityksen tuotteisiin ja palveluihin. Tuloksista havaitaan myös että mielikuvat yrityksestä ovat positiivisia, sekä hyvin samankaltaisia asiakkaiden ja oman henkilökunnan keskuudessa. Tutkimuksesta saatiin selville myös puutteita tuotteista sekä yksittäisten sairaaloiden tarpeista.
Teoriaosuudessa on käyty läpi business to business-markkinoinnin perusteita, jonka tarkoituksena on auttaa ymmärtämään yritysten välistä kaupankäyntiä. Koska asiakkaana toimii yritys, on läpi käyty myös organisationaalista ostamista. Yrityksen mielikuvan teoria on auttanut hahmottamaan kuinka mielikuvat muodostuvat, ja mitä vaikutusta asiakkaiden mielikuvilla käytännössä on.
Tutkimuksen empiirisessä osassa käytettiin survey-metodia, ja tiedot kerättiin osittain kvantitatiivisin sekä osittain kvalitatiivisin kyselylomakkein. Tutkimuksesta selviää, että asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä yrityksen tuotteisiin ja palveluihin. Tuloksista havaitaan myös että mielikuvat yrityksestä ovat positiivisia, sekä hyvin samankaltaisia asiakkaiden ja oman henkilökunnan keskuudessa. Tutkimuksesta saatiin selville myös puutteita tuotteista sekä yksittäisten sairaaloiden tarpeista.