Räätälöity esimiesvalmennus : Lahden ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan johtamiskoulutus lähijohtamisen ja esimiesvalmiuksien kehittäjänä
Lavio, Anna (2012)
Lavio, Anna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082413251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082413251
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Lahden ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan räätälöimää johtamisvalmennuskoulutusta Eteva kuntayhtymän esimies- ja asiantuntijatehtävissä toimiville työntekijöille. Keskeisinä kysymyksinä tutkimuksessa ovat: 1) miten Lahden ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan johtamiskoulutusta tulisi kehittää, 2) millä tavoin Etevan lähiesimiehet ja asiantuntijatehtävissä toimivat johtamiskoulutukseen osallistuvat opiskelijat kokivat johtamisvalmiutensa muuttuneen strategisessa johtamisessa, osaamisen johtamisessa, muutoksen johtamisessa ja talousjohtamisessa koulutuksen jälkeen sekä 3) mitä keinoja johtamiskoulutuksen kehittämiseen löytyi opiskelijoiden kokemuksista.
Tutkimusmetodi oli kvantitatiivinen tutkimus. Tässä tutkimuksessa allekirjoittanut toimi ulkopuolisena tutkijana. Kohderyhmänä oli 26 etevalaista johtamiskoulutukseen osallistunutta työntekijää. Aineisto kerättiin Webropol 2.0 – kyselynä ja vastauksia tuli 16. Aineisto analysoitiin Webropol 2.0 – raportointiohjelmalla.
Tutkimuksen tuloksina vastaajat kokivat esimiehenä toimimisen entistä ammattimaisempana ja rohkeutena tehdä päätöksiä aseman mukaisesti. Strategian ja vision merkitys organisaation eli Eteva kuntayhtymän näkökulmasta selkiintyi. Työyhteisön moniammatillista osaamista pystyttiin entistä paremmin hyödyntämään ja toteuttamaan säännöllisiä kehityskeskusteluja osaamistarpeen selvittämiseksi. Alaisten osallistaminen ja motivoiminen muutoksessa koettiin haastavana sekä ennen että jälkeen koulutuksen. Taloushallinnasta saadun tiedon hyödyntäminen johtamisessa olivat vaikeimmin hallittavia asioita ennen ja jälkeen koulutuksen. Kehittämisehdotukset liittyivät koulutuksen rakenteeseen, kuten opintokokonaisuuksien parempaan suunnitteluun, aikataulutukseen ja oppimistehtävien tasaisempaan jakaantumiseen koulutusajalle. Tuloksista voidaan päätellä, että vastaajien ammatti-identiteetti toimia esimiehenä kasvoi, mutta esimiesvalmiuksien reflektoituminen käytäntöön koettiin haastavana, varsinkin talousjohtamisessa.
Tutkimusmetodi oli kvantitatiivinen tutkimus. Tässä tutkimuksessa allekirjoittanut toimi ulkopuolisena tutkijana. Kohderyhmänä oli 26 etevalaista johtamiskoulutukseen osallistunutta työntekijää. Aineisto kerättiin Webropol 2.0 – kyselynä ja vastauksia tuli 16. Aineisto analysoitiin Webropol 2.0 – raportointiohjelmalla.
Tutkimuksen tuloksina vastaajat kokivat esimiehenä toimimisen entistä ammattimaisempana ja rohkeutena tehdä päätöksiä aseman mukaisesti. Strategian ja vision merkitys organisaation eli Eteva kuntayhtymän näkökulmasta selkiintyi. Työyhteisön moniammatillista osaamista pystyttiin entistä paremmin hyödyntämään ja toteuttamaan säännöllisiä kehityskeskusteluja osaamistarpeen selvittämiseksi. Alaisten osallistaminen ja motivoiminen muutoksessa koettiin haastavana sekä ennen että jälkeen koulutuksen. Taloushallinnasta saadun tiedon hyödyntäminen johtamisessa olivat vaikeimmin hallittavia asioita ennen ja jälkeen koulutuksen. Kehittämisehdotukset liittyivät koulutuksen rakenteeseen, kuten opintokokonaisuuksien parempaan suunnitteluun, aikataulutukseen ja oppimistehtävien tasaisempaan jakaantumiseen koulutusajalle. Tuloksista voidaan päätellä, että vastaajien ammatti-identiteetti toimia esimiehenä kasvoi, mutta esimiesvalmiuksien reflektoituminen käytäntöön koettiin haastavana, varsinkin talousjohtamisessa.