Tekoälyn luominen tietokonepeliin käyttäen Unity 3D -ohjelmistoa
Ahvenjärvi, Samu (2012)
Ahvenjärvi, Samu
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082413250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082413250
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimiva tekoäly tietokonepeliin ja samalla selvittää Unity 3D-ohjelman soveltuvuutta kyseiseen tehtävään. Työssä tutkittiin myös Motion Capture-tekniikan hyödyntämistä Steamdroid tietokonepelissä. Se tehtiin osana Centria – tutkimus & kehityksen ”Pelipaja”-projektia.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee historiaa tekoälystä yleisesti ja tietokonepelien kehittymisen osalta, tilakoneen toimintaa ja sumeaa logiikkaa. Opinnäytetyön
pääpaino oli tekoälyn ohjelmoinnissa.
Työ rajattiin pelkästään vihollispelaajien tekoälyn toteuttamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee historiaa tekoälystä yleisesti ja tietokonepelien kehittymisen osalta, tilakoneen toimintaa ja sumeaa logiikkaa. Opinnäytetyön
pääpaino oli tekoälyn ohjelmoinnissa.
Työ rajattiin pelkästään vihollispelaajien tekoälyn toteuttamiseen.