Perehdyttämissuunnitelma Lahden kaupungin palveluasumisen työntekijöille
Ruusuvirta, Kati (2012)
Ruusuvirta, Kati
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082313237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082313237
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on työelämälähtöinen kehittämishanke Lahden kaupungin palveluasumisen työntekijöille. Kehittämishanke etenee toimintatutkimuksen mukaisessa viitekehyksessä. Kehittämishankkeen tarkoituksena on yhtenäistää Lahden kaupungin palvelutalojen toimintaa perehdyttämisen osalta sekä ajantasaistaa ja parantaa uusien työntekijöiden perehdytystä palvelutalossa. Kehittämishankkeen tavoitteena on laatia palveluasumiseen ajantasainen perehdyttämissuunnitelma palvelutalon työntekijöille. Palvelutalojen suurin ammattiryhmä on lähihoitajat, joiden perehdyttämissuunnitelmasta kehittämishanke alkoi. Kehittämishanke toteutettiin palveluasumisen työyhteisöissä vuosien 2010–2011 välisenä aikana.
Kehittämishankkeessa luotiin työryhmätyöskentelyn avulla perehdyttämissuunnitelma lähihoitajille. Suunnitelmaan liittyi perehdytyslomake lähihoitajan työhön perehdyttämiseen. Lähihoitajan perehdytyslomakkeen toimivuutta testattiin kesätyöntekijöillä 2010. Palautetta lomakkeesta saatiin kyselytutkimuksen avulla kesällä 2010. Toinen kyselytutkimus tehtiin joulukuussa 2011. Toiseen kyselyn vastanneet lähihoitajat eivät olleet samoja työntekijöitä kuin edelliseen kyselyyn vastaajat.
Perehdyttäminen on prosessi, joka vaatii ennakkotoimenpiteitä. Perehdyttäminen on uuden työntekijän tukemista kunnes hän itse kokee olevansa riittävän varma ottamaan ohjakset omiin käsiinsä uudessa tehtävässään. Työorganisaatioiden toiminnan kannalta on tärkeää, että kaikki osaaminen ja tietämys hyödynnetään mahdollisimman hyvin. Mentorointi on yleinen keino saada merkitykseltään ja käytettävyydeltään tärkeää organisaation tietoa jaettavaksi uusille työntekijöille. Mentoroinnin avulla hiljainen tieto ja työkokemus saadaan talteen ja kaikkien käyttöön sekä samalla tehdään erilaiset työskentelytavat tutuiksi koko työyhteisölle. Hyvä perehdytys parantaa työyhteisön toimivuutta sekä työhyvinvointia. Hyvin toimiva työyhteisö tekee laadukasta työtä ja sitä kautta asiakkaiden saama palvelu paranee. Ajantasainen perehdytys lisää potilasturvallisuutta ja takaa palvelutalojen asukkaille hyvän ja laadukkaan hoidon sekä huolenpidon.
Kehittämishankkeessa luotiin työryhmätyöskentelyn avulla perehdyttämissuunnitelma lähihoitajille. Suunnitelmaan liittyi perehdytyslomake lähihoitajan työhön perehdyttämiseen. Lähihoitajan perehdytyslomakkeen toimivuutta testattiin kesätyöntekijöillä 2010. Palautetta lomakkeesta saatiin kyselytutkimuksen avulla kesällä 2010. Toinen kyselytutkimus tehtiin joulukuussa 2011. Toiseen kyselyn vastanneet lähihoitajat eivät olleet samoja työntekijöitä kuin edelliseen kyselyyn vastaajat.
Perehdyttäminen on prosessi, joka vaatii ennakkotoimenpiteitä. Perehdyttäminen on uuden työntekijän tukemista kunnes hän itse kokee olevansa riittävän varma ottamaan ohjakset omiin käsiinsä uudessa tehtävässään. Työorganisaatioiden toiminnan kannalta on tärkeää, että kaikki osaaminen ja tietämys hyödynnetään mahdollisimman hyvin. Mentorointi on yleinen keino saada merkitykseltään ja käytettävyydeltään tärkeää organisaation tietoa jaettavaksi uusille työntekijöille. Mentoroinnin avulla hiljainen tieto ja työkokemus saadaan talteen ja kaikkien käyttöön sekä samalla tehdään erilaiset työskentelytavat tutuiksi koko työyhteisölle. Hyvä perehdytys parantaa työyhteisön toimivuutta sekä työhyvinvointia. Hyvin toimiva työyhteisö tekee laadukasta työtä ja sitä kautta asiakkaiden saama palvelu paranee. Ajantasainen perehdytys lisää potilasturvallisuutta ja takaa palvelutalojen asukkaille hyvän ja laadukkaan hoidon sekä huolenpidon.