Marketing Communications Plan. Case: Lapin Retriittisafarit
Moilanen, Susanna (2012)
Moilanen, Susanna
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082313234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082313234
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tehokkaimmat markkinointiviestintäkanavat uudelle matkailualan yritykselle Rovaniemellä. Aihe muotoutui omasta kiinnostuksesta markkinointiin ja sen eri viestintäkeinoihin sekä yrityksen puutteelliseen markkinointistrategiaan. Yrityksellä ei ollut vielä käytössä markkinointisuunnitelmaa, joten päämääränä oli kehittää sellainen. Suunnitelman tuloksena yritys saisi näkyvyyttä markkinoilla ja kasvattaisi myyntiä sekä tuloja.
Yrityksen pääkohderyhmänä olivat ulkomaalaiset yksityiset matkailijat. Heille kohdistettu kvantitatiivinen kysely toteutettiin Napapiirillä keväällä 2012. Kysely oli suunniteltu yhdessä toimeksiantajan kanssa. Tuloksien analysoinnin perusteella on yritykselle esitetty parannusehdotuksia sekä vinkkejä
markkinointivälineisiin ja -kanaviin. Yritys sai itse päättää, missä määrin toteuttaa suosituksia.
Opinnäytetyössä on ensimmäiseksi teoriaosuus, jossa on pääasiassa käytetty tiedonlähteenä kolmea eri kirjaa markkinoinnin perusteista. Myös tieteellisiä artikkeleja sekä luotettavia Internet-lähteitä on käytetty tiedonlähteinä. Tutkimusosiossa kysely paljasti, että Internetillä on suuri vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen. Tämän takia pääasiassa ehdotettiin kehittämään yrityksen kotisivuja englanninkielellä. Eri viestintävälineitä ja -kanavia kehotettiin käyttämään integroidun markkinointiviestinnän keinoin.
Yrityksen pääkohderyhmänä olivat ulkomaalaiset yksityiset matkailijat. Heille kohdistettu kvantitatiivinen kysely toteutettiin Napapiirillä keväällä 2012. Kysely oli suunniteltu yhdessä toimeksiantajan kanssa. Tuloksien analysoinnin perusteella on yritykselle esitetty parannusehdotuksia sekä vinkkejä
markkinointivälineisiin ja -kanaviin. Yritys sai itse päättää, missä määrin toteuttaa suosituksia.
Opinnäytetyössä on ensimmäiseksi teoriaosuus, jossa on pääasiassa käytetty tiedonlähteenä kolmea eri kirjaa markkinoinnin perusteista. Myös tieteellisiä artikkeleja sekä luotettavia Internet-lähteitä on käytetty tiedonlähteinä. Tutkimusosiossa kysely paljasti, että Internetillä on suuri vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen. Tämän takia pääasiassa ehdotettiin kehittämään yrityksen kotisivuja englanninkielellä. Eri viestintävälineitä ja -kanavia kehotettiin käyttämään integroidun markkinointiviestinnän keinoin.