Kauneushoitola Joikun markkinoinnin kehittäminen : Hemmottelua ammattitaidolla!
Jämsä, Jonna (2012)
Jämsä, Jonna
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082213220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082213220
Tiivistelmä
Kauneushoitola Joiku on Pyhäjärvellä toimiva, kesällä 2010 perustettu kauneudenhoitoalan yritys. Tämän opinnäytetyön aiheena oli yrityksen markkinoinnin kehittäminen suunnittelemalla yritykselle yritysilme ja markkinointimateriaalia. Työn tavoitteena oli luoda yritykselle yhtenäinen, persoonallinen sekä houkutteleva yritysilme, joka etenkin kauneudenhoitoalalla voi olla tekijä, jonka perusteella asiakkaat valitsevat yrityksen. Tämän opinnäytetyön ja yritysilmeen myötä yrityksessä päästään aloittamaan aiempaa aktiivisempi markkinointi.
Teoriaosuudessa käsitellään palvelujen markkinoinnin kilpailukeinoja, joista markkinointiviestintää on tarkasteltu muita keinoja laajemmin. Muita käsiteltyjä aiheita ovat markkinointi ja sen tulevaisuus, markkinoinnin segmentointi, palvelujen laatu ja visuaalinen markkinointi. Teoriakäsitteitä pohdittiin myös yrityksen näkökulmasta ja visuaalista markkinointia käytännön toteutuksena.
Kehittämistehtävien toteuttamisosiossa suunnittelun kohteina olivat yrityksen värimaailma, kirjasintyyppi, liikemerkki, käyntikortti, esite, mainospohja, hinnasto ja ikkunateippaukset. Suunnittelussa käytettiin apuna teoriaosuudessa käsiteltyä visuaalisen markkinoinnin teoriaa. Suunnittelun tuloksena yritys sai ilmeensä sekä markkinointimateriaalia, joista osa on jo otettu käyttöön.
Teoriaosuudessa käsitellään palvelujen markkinoinnin kilpailukeinoja, joista markkinointiviestintää on tarkasteltu muita keinoja laajemmin. Muita käsiteltyjä aiheita ovat markkinointi ja sen tulevaisuus, markkinoinnin segmentointi, palvelujen laatu ja visuaalinen markkinointi. Teoriakäsitteitä pohdittiin myös yrityksen näkökulmasta ja visuaalista markkinointia käytännön toteutuksena.
Kehittämistehtävien toteuttamisosiossa suunnittelun kohteina olivat yrityksen värimaailma, kirjasintyyppi, liikemerkki, käyntikortti, esite, mainospohja, hinnasto ja ikkunateippaukset. Suunnittelussa käytettiin apuna teoriaosuudessa käsiteltyä visuaalisen markkinoinnin teoriaa. Suunnittelun tuloksena yritys sai ilmeensä sekä markkinointimateriaalia, joista osa on jo otettu käyttöön.