Asiakastyytyväisyys VIRTU-kanavan ohjelmatuotannosta ja käytöstä
Länsitalo, Elisa; Rautanen, Tanja; Tuokko, Linda (2012)
Länsitalo, Elisa
Rautanen, Tanja
Tuokko, Linda
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082113208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082113208
Tiivistelmä
Opinnäytetyö liittyi kolmivuotiseen VIRTU-hankkeeseen, jonka tarkoituksena on turvata saaristoalueilla asuvien ikääntyneiden hyvinvointi ja palvelujen saanti. Hanke toteutetaan yhteistyössä ikääntyneiden, ammattikorkeakoulujen ja kuntien kanssa. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on Turun ammattikorkeakoulun hyvinvointipalveluiden VIRTU-hanke. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää VIRTU-kanavaa käyttävien kotona yksinasuvien, kuntoutujien ja omaishoitajien kokemuksia sairaanhoitajaopiskelijoiden lähettämistä ohjelmista ja vuorovaikutteisesta televisiosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota hyödynnettävää tietoa VIRTU-kanavan kehittämiseen. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: 1) Millaisia kokemuksia asiakkailla on sairaanhoitajaopiskelijoiden lähettämistä ohjelmista? 2) Millaisia kokemuksia asiakkailla on vuorovaikutteisesta televisiosta? 3) Millaisia kehittämisehdotuksia asiakkailla on?
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastattelu toteutettiin haastattelemalla VIRTU-kanavan asiakkaita (n=6) vuorovaikutteisen television välityksellä. Haastattelujen toteuttaminen onnistui lähes ongelmitta ja toteutustapa oli verrattavissa kasvokkain tapahtuvaan haastatteluun. Teemahaastattelulla saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulokset osoittivat, että laitteen helppokäyttöisyyteen oltiin tyytyväisiä, mutta tekniset ongelmat lisäsivät tyytymättömyyttä. Tekniset ongelmat liittyivät usein riittämättömään ohjaukseen ja tiedonsaantiin. Vikatilanteissa apua ei ollut aina saatavilla välittömästi, mikä aiheutti tyytymättömyyttä. Kuvanlaatu oli hyvä, mutta katkot yhteyksissä vaikuttivat ääniominaisuuksiin. Sairauksista kertovat ohjelmat koettiin kiinnostavina, ja niiden sekä VIRTU-kanavan koettiin lisäävän sosiaalisuutta.
Haastattelujen perusteella kehittämisehdotuksiksi nousivat ohjauksen lisääminen sekä vikatilanteisiin puuttuminen entistä nopeammin. Ohjelmasisällöstä ei ollut kehittämisehdotuksia. Kokonaisuudessaan asiakkaat olivat suhteellisen tyytyväisiä ja halukkaita jatkamaan laitteen käyttöä. Saadut tulokset olivat yhteneviä, joten voidaan arvioida, että ne kuvastavat koko tutkimusjoukon mielipiteitä ja tyytyväisyyttä.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastattelu toteutettiin haastattelemalla VIRTU-kanavan asiakkaita (n=6) vuorovaikutteisen television välityksellä. Haastattelujen toteuttaminen onnistui lähes ongelmitta ja toteutustapa oli verrattavissa kasvokkain tapahtuvaan haastatteluun. Teemahaastattelulla saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulokset osoittivat, että laitteen helppokäyttöisyyteen oltiin tyytyväisiä, mutta tekniset ongelmat lisäsivät tyytymättömyyttä. Tekniset ongelmat liittyivät usein riittämättömään ohjaukseen ja tiedonsaantiin. Vikatilanteissa apua ei ollut aina saatavilla välittömästi, mikä aiheutti tyytymättömyyttä. Kuvanlaatu oli hyvä, mutta katkot yhteyksissä vaikuttivat ääniominaisuuksiin. Sairauksista kertovat ohjelmat koettiin kiinnostavina, ja niiden sekä VIRTU-kanavan koettiin lisäävän sosiaalisuutta.
Haastattelujen perusteella kehittämisehdotuksiksi nousivat ohjauksen lisääminen sekä vikatilanteisiin puuttuminen entistä nopeammin. Ohjelmasisällöstä ei ollut kehittämisehdotuksia. Kokonaisuudessaan asiakkaat olivat suhteellisen tyytyväisiä ja halukkaita jatkamaan laitteen käyttöä. Saadut tulokset olivat yhteneviä, joten voidaan arvioida, että ne kuvastavat koko tutkimusjoukon mielipiteitä ja tyytyväisyyttä.