Ideasta innovaatioksi: Start-up idean matka visiosta tuloatuottavaksi palvelukonseptiksi.
Lappalainen, Mia (2012)
Lappalainen, Mia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082013171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082013171
Tiivistelmä
Suomen talouden kasvu nojaa tulevaisuudessa pitkälti innovaatioihin. Startup-yritykset ovat saaneet paljon huomiota medioissa viimeaikoina Rovion Angry Birdsejen, Deal-Dashin ja muiden peli- ja nettiyritysten myötä. Monet tuoreet suomalaiset yrittäjämenestykset ovat pongahtaneet menestykseen juuri netin tarjoamien mahdollisuuksien parista. Nämä yrittäjät uskovat, että ammennettavaa tältä saralta löytyy jatkossakin.
Erityisesti palveluiden kulutus kokonaiskulutuksesta on kasvanut merkittävästi viimeisten vuosien aikana. Miten sitten lähdetään luomaan tulevaisuuden palveluita? Työni tarkoitus on oman ideani avulla kertoa idean taipaleesta tuloa tuottavaksi innovaatioksi. Kyseessä on matka, jonka aikana reflektoin kokemuksiani kehittämiseen liittyvään sekä startup-yrittäjille tarkoitettuun kirjallisuuteen.
Innovointi on muutakin kuin idean syntyminen. Oikea todellinen innovointi on rankkaa ja kuluttavaa työtä. Kokemukseni pohjalta voin sanoa, että idean toteuttaminen innovaatioksi vaatii muutakin kuin idean syntymisen. Innovaattorin on hyvä tiedostaa, että laajat verkostot edesauttavat löytämään oikeanlaista osaamista, kontakteja sekä mahdollisesti taloudellista tukea, joita kaikkia erityisesti aloitteleva yrittäjä tarvitsee rakentaakseen jotain uutta.
Uuden luomiseen tarjotaan paljon erilaisia työkaluja. Olen pyrkinyt löytämään ajankohtaisia artikkeleita, kirjallisuutta sekä muita lähteitä, jotka käsittelevät niin Suomessa vallitsevaa startup-kenttää kuin palveluiden kehittämistä yleensä. Erityistavoitteena minulla on ollut löytää sähköisten kuluttajapalveluiden kehittämiseen tarjolla olevia työkaluja.
Löydöksieni pohjalta voin todeta, että merkittävin muutos kehittämissaralla on viime aikoina paljon huomiota saanut asiakaslähtöinen ongelmanratkaisu - yhdessä luominen. Kyseessä on trendi, joka nostaa päätään perinteiseltä tuotekehitykseltä, joka on mielletty lähinnä organisaation sisällä tapahtuvaksi toiminnaksi. Myös minun kokemukseni viittaavat siihen, että asiakaslähtöinen tapa toimia on ainut mahdollisuus luoda kilpailukykyisiä tuotteita tulevaisuudessa. Tarjolla on joitakin vaihtoehtoja tämän näkökulman läpiviemiseen organisaatioissa. Esittelen työssäni pari minua eniten kiehtonutta tapaa.
Erityisesti palveluiden kulutus kokonaiskulutuksesta on kasvanut merkittävästi viimeisten vuosien aikana. Miten sitten lähdetään luomaan tulevaisuuden palveluita? Työni tarkoitus on oman ideani avulla kertoa idean taipaleesta tuloa tuottavaksi innovaatioksi. Kyseessä on matka, jonka aikana reflektoin kokemuksiani kehittämiseen liittyvään sekä startup-yrittäjille tarkoitettuun kirjallisuuteen.
Innovointi on muutakin kuin idean syntyminen. Oikea todellinen innovointi on rankkaa ja kuluttavaa työtä. Kokemukseni pohjalta voin sanoa, että idean toteuttaminen innovaatioksi vaatii muutakin kuin idean syntymisen. Innovaattorin on hyvä tiedostaa, että laajat verkostot edesauttavat löytämään oikeanlaista osaamista, kontakteja sekä mahdollisesti taloudellista tukea, joita kaikkia erityisesti aloitteleva yrittäjä tarvitsee rakentaakseen jotain uutta.
Uuden luomiseen tarjotaan paljon erilaisia työkaluja. Olen pyrkinyt löytämään ajankohtaisia artikkeleita, kirjallisuutta sekä muita lähteitä, jotka käsittelevät niin Suomessa vallitsevaa startup-kenttää kuin palveluiden kehittämistä yleensä. Erityistavoitteena minulla on ollut löytää sähköisten kuluttajapalveluiden kehittämiseen tarjolla olevia työkaluja.
Löydöksieni pohjalta voin todeta, että merkittävin muutos kehittämissaralla on viime aikoina paljon huomiota saanut asiakaslähtöinen ongelmanratkaisu - yhdessä luominen. Kyseessä on trendi, joka nostaa päätään perinteiseltä tuotekehitykseltä, joka on mielletty lähinnä organisaation sisällä tapahtuvaksi toiminnaksi. Myös minun kokemukseni viittaavat siihen, että asiakaslähtöinen tapa toimia on ainut mahdollisuus luoda kilpailukykyisiä tuotteita tulevaisuudessa. Tarjolla on joitakin vaihtoehtoja tämän näkökulman läpiviemiseen organisaatioissa. Esittelen työssäni pari minua eniten kiehtonutta tapaa.