Tradenomien jatkokoulutustarpeet
Pieskä, Jukka (2012)
Pieskä, Jukka
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012081513157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012081513157
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee tradenomien jatkokoulutustarpeita Oulun seudun työnantajien näkökulmasta. Haastattelen viittä suurta oululaista työnantajaa pyrkien kartoittamaan työnantajien mielikuvia tradenomeista ja heidän osaamisestaan. Kiinnostuin aiheesta omien haaveideni kautta, sillä aion opiskella tulevaisuudessa vielä kauppatieteiden maisteriksi.
Opinnäytetyön päätavoitteena on saada vastaus tradenomin tutkinnon riittävyyteen verrattuna kauppatieteiden maistereiden tutkintoon. Toisena tavoitteena on selvittää, mille tasolle tradenomit voivat urallaan nousta ja mitä hyötyä jatkokoulutuksesta olisi. Tavoitteenani on myös oman tieteellisen, teoreettisen ja analyyttisen ajattelutavan kehittäminen Lisäksi aion hankkia vastauksen mieltäni painaneeseen kysymykseen, kannattaako juuri minun lähteä yliopistoon opiskelemaan lisää.
Tutkimuksen tietoperustana käytetään kirjojen ja Internet-lähteiden lisäksi muita opinnäytetöitä ja yliopistolakia. Tutkimus suoritetaan kvalitatiivisena eli laadullisin tutkimusmenetelmin. Empiirinen osuus tehdään puolistrukturoitujen haastattelujen muodossa, jotka on jaettu eri teemoihin.
Tutkimus osoittaa muun muassa, että tradenomeja ei tarvitse jatkokouluttaa kyseisillä aloilla. Työnantajat arvostavat työkokemusta enemmän kuin koulutusta. Heidän mielestään jatkokoulutuksen tärkeimmät hyödyt ovat kielitaidon lisääntyminen ja analyyttisen ajattelutavan kehittyminen. Lisäksi työnantajat arvostavat jatkokoulutuksessa tiedonhakuvalmiuksien ja oman työn johtamisen kehittymistä. Työnantajat arvostivat tradenomien käytännönläheisyyttä ja kokivat, että tradenomista kauppatieteiden maisteriksi opiskellut on arvostetumpi kuin yliopistossa kauppatieteiden maisteriksi opiskellut.
Tutkimuksen tulosten perusteella on mahdollista kehittää Oulun seudun ammattikorkeakoulun markkinointia. Tradenomin tutkinto on haastateltavien mukaan erittäin kattava ja laaja-alainen liiketalouden perustutkinto, joka antaa hakukelpoisuuden maisteritason erillisvalintaan. Nämä seikat eivät yleensä ole nuorten, opiskelemaan hakevien ihmisten tiedossa.
Opinnäytetyön päätavoitteena on saada vastaus tradenomin tutkinnon riittävyyteen verrattuna kauppatieteiden maistereiden tutkintoon. Toisena tavoitteena on selvittää, mille tasolle tradenomit voivat urallaan nousta ja mitä hyötyä jatkokoulutuksesta olisi. Tavoitteenani on myös oman tieteellisen, teoreettisen ja analyyttisen ajattelutavan kehittäminen Lisäksi aion hankkia vastauksen mieltäni painaneeseen kysymykseen, kannattaako juuri minun lähteä yliopistoon opiskelemaan lisää.
Tutkimuksen tietoperustana käytetään kirjojen ja Internet-lähteiden lisäksi muita opinnäytetöitä ja yliopistolakia. Tutkimus suoritetaan kvalitatiivisena eli laadullisin tutkimusmenetelmin. Empiirinen osuus tehdään puolistrukturoitujen haastattelujen muodossa, jotka on jaettu eri teemoihin.
Tutkimus osoittaa muun muassa, että tradenomeja ei tarvitse jatkokouluttaa kyseisillä aloilla. Työnantajat arvostavat työkokemusta enemmän kuin koulutusta. Heidän mielestään jatkokoulutuksen tärkeimmät hyödyt ovat kielitaidon lisääntyminen ja analyyttisen ajattelutavan kehittyminen. Lisäksi työnantajat arvostavat jatkokoulutuksessa tiedonhakuvalmiuksien ja oman työn johtamisen kehittymistä. Työnantajat arvostivat tradenomien käytännönläheisyyttä ja kokivat, että tradenomista kauppatieteiden maisteriksi opiskellut on arvostetumpi kuin yliopistossa kauppatieteiden maisteriksi opiskellut.
Tutkimuksen tulosten perusteella on mahdollista kehittää Oulun seudun ammattikorkeakoulun markkinointia. Tradenomin tutkinto on haastateltavien mukaan erittäin kattava ja laaja-alainen liiketalouden perustutkinto, joka antaa hakukelpoisuuden maisteritason erillisvalintaan. Nämä seikat eivät yleensä ole nuorten, opiskelemaan hakevien ihmisten tiedossa.