Kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavat tekijät matkanostossa
Romppainen, Aleksi; moilanen, tomi (2012)
Romppainen, Aleksi
moilanen, tomi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012081313142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012081313142
Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävänä oli kerätä tietoa toimeksiantajalle suomalaisista matkailijoista ja heidän ostokäyttäytymisestään. Tavoitteena oli saada selville mitä asioita he huomioivat matkaa ostaessaan ja mitkä tekijät vaikuttavat heidän lopulliseen ostopäätökseen. Lisäksi yritettiin selvittää miten ja mistä he hankkivat tietoa sekä kuinka paljon he arvostavat eri tietolähteistä hankittua informaatiota. Haluttiin siis saada toimeksiantajalle tietoa kuinka ja mistä suomalaiset matkailijat tavoittaa sekä mitä heille tulisi tarjota, että he ostaisivat matkansa juuri kyseiseltä matkanjärjestäjältä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli suomalainen Ready To Go Oy matkatoimisto.
Työn tietoperustaan kerättiin tietoa markkinointiin ja matkailuun liittyvästä kirjallisuudesta sekä Internet-lähteistä. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus. Kyseinen menetelmä valittiin, koska tutkimuksella haluttiin tavoittaa mahdollisimman paljon vastaajia tulosten luotettavuuden varmistamiseksi. Tiedonkeruumenetelmänä toimi sähköinen verkkokyselylomake, joka lähetettiin Oulun seudun ammattikorkeakoulussa opiskeleville sekä julkisena vastauslinkkinä eri matkailuaiheisille sivustoille.
Kyselyyn vastasi 810 henkilöä. Tulosten perusteella kaksi vaikuttavinta tekijää matkanhankinnassa ovat matkakohde ja matkan hinta. Näiden lisäksi kuluttajat arvostavat lähipiiriltään saatuja tietoja sekä omia kokemuksiaan matkanjärjestäjästä. Tärkeimpänä tiedonhakukanavana kuluttajat pitävät Internetiä. Matkailupalveluita tarjoavan yrityksen omat sivut sekä erilaiset matkahakukoneet ja Google ovat ne Internet-palvelut, joista kuluttajat etsivät tietoa.
Saatujen tulosten perusteella toimeksiantajan tulisi pitää yllä palvelun korkeaa laatua, ja pyrkiä sitä kautta pitämään nykyiset asiakkaat sekä saamaan heidän suositustensa kautta uusia asiakkaita. Jotta kuluttajat löytävät toimeksiantajan sivuille, tulee niiden olla hyvin esillä Googlessa sekä erilaisilla matkailuaiheisilla sivustoilla. Yrityksen omien Internet-sivujen on oltava sellaiset, että kuluttajat löytävät kaikki tarvittavat tiedot tarjolla olevista matkailupalveluista. Lisäksi palveluita käyttäneiden kuluttajien kommentteja ja arvosteluja olisi hyvä olla sivustolla esillä.
Työn tietoperustaan kerättiin tietoa markkinointiin ja matkailuun liittyvästä kirjallisuudesta sekä Internet-lähteistä. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus. Kyseinen menetelmä valittiin, koska tutkimuksella haluttiin tavoittaa mahdollisimman paljon vastaajia tulosten luotettavuuden varmistamiseksi. Tiedonkeruumenetelmänä toimi sähköinen verkkokyselylomake, joka lähetettiin Oulun seudun ammattikorkeakoulussa opiskeleville sekä julkisena vastauslinkkinä eri matkailuaiheisille sivustoille.
Kyselyyn vastasi 810 henkilöä. Tulosten perusteella kaksi vaikuttavinta tekijää matkanhankinnassa ovat matkakohde ja matkan hinta. Näiden lisäksi kuluttajat arvostavat lähipiiriltään saatuja tietoja sekä omia kokemuksiaan matkanjärjestäjästä. Tärkeimpänä tiedonhakukanavana kuluttajat pitävät Internetiä. Matkailupalveluita tarjoavan yrityksen omat sivut sekä erilaiset matkahakukoneet ja Google ovat ne Internet-palvelut, joista kuluttajat etsivät tietoa.
Saatujen tulosten perusteella toimeksiantajan tulisi pitää yllä palvelun korkeaa laatua, ja pyrkiä sitä kautta pitämään nykyiset asiakkaat sekä saamaan heidän suositustensa kautta uusia asiakkaita. Jotta kuluttajat löytävät toimeksiantajan sivuille, tulee niiden olla hyvin esillä Googlessa sekä erilaisilla matkailuaiheisilla sivustoilla. Yrityksen omien Internet-sivujen on oltava sellaiset, että kuluttajat löytävät kaikki tarvittavat tiedot tarjolla olevista matkailupalveluista. Lisäksi palveluita käyttäneiden kuluttajien kommentteja ja arvosteluja olisi hyvä olla sivustolla esillä.