Ryhmätyökalu yritysten välisen viestinnän kehittäjänä
Eerola, Laura (2012)
Eerola, Laura
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012080813107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012080813107
Tiivistelmä
Töitä tehdään yhä enemmän tietokoneella, ja kommunikointi tapahtuu paljolti sähköpostilla. Suurta viestivirtaa voi kuitenkin ohjata mielekkäämmin. Internetin ja teknologian kehitys luovat otolliset olosuhteet uusien kommunikaatiotyökalujen luomiselle ja kehittämiselle ja yritysten käyttöönottamiselle.
Työn toimeksiantaja, WeTell Networks Oy, on uudenlaisen ryhmätyökalun tarjoaja ja halusi selvittää, mitä suoria ja epäsuoria kommunikaatiotyökaluja yritykset tällä hetkellä käyttävät yritysasiakkaita palvellessan ja vastaavatko työkalut heidän tarpeitaan. Entä minkälaisia ongelmia työkaluista aiheutuu, ja mitä hyviä puolia niissä on?
Tietoperustassa käydään läpi viestintävälineiden kehitystä, viestinnän onnistumisen edellytyksiä, viestintävälineen valintaan vaikuttavia tekijöitä, keskeiset mediarikkauden, -sosiaalisuuden ja -luonnollisuuden teoriat sekä suorien ja epäsuorien kommunikaatiotyöjalujen hyviä ja huonoja puolia. Aineisto on kerätty sekä suomen- että englanninkielisistä painetuista ja painamattomista lähteistä.
Empiirisen osan tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin ja analysoitiin teoriapohjaisesti. Tutkimuksessa selvisi, että kasvokkaistapaamisilla on suuri merkitys yritysten palvellessa yritysasiakkaitaan. Sähköisistä viestintätyökaluista sähköposti oli käyetyin, vaikkakin monet sen ominaisuudet olivat kyseenalaisia. Ryhmätyökalu yritysten välisessä viestinnässä jäi vähäiseksi.
Jotta sähköisten työkalujen käytöstä saataisiin mielekkäämpää ja sujuvampaa käytettäväksi myös yritysten välillä, paljon on vielä tekemistä, mutta kehtitysnäkymätkin ovat suotuisat.
Työn toimeksiantaja, WeTell Networks Oy, on uudenlaisen ryhmätyökalun tarjoaja ja halusi selvittää, mitä suoria ja epäsuoria kommunikaatiotyökaluja yritykset tällä hetkellä käyttävät yritysasiakkaita palvellessan ja vastaavatko työkalut heidän tarpeitaan. Entä minkälaisia ongelmia työkaluista aiheutuu, ja mitä hyviä puolia niissä on?
Tietoperustassa käydään läpi viestintävälineiden kehitystä, viestinnän onnistumisen edellytyksiä, viestintävälineen valintaan vaikuttavia tekijöitä, keskeiset mediarikkauden, -sosiaalisuuden ja -luonnollisuuden teoriat sekä suorien ja epäsuorien kommunikaatiotyöjalujen hyviä ja huonoja puolia. Aineisto on kerätty sekä suomen- että englanninkielisistä painetuista ja painamattomista lähteistä.
Empiirisen osan tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin ja analysoitiin teoriapohjaisesti. Tutkimuksessa selvisi, että kasvokkaistapaamisilla on suuri merkitys yritysten palvellessa yritysasiakkaitaan. Sähköisistä viestintätyökaluista sähköposti oli käyetyin, vaikkakin monet sen ominaisuudet olivat kyseenalaisia. Ryhmätyökalu yritysten välisessä viestinnässä jäi vähäiseksi.
Jotta sähköisten työkalujen käytöstä saataisiin mielekkäämpää ja sujuvampaa käytettäväksi myös yritysten välillä, paljon on vielä tekemistä, mutta kehtitysnäkymätkin ovat suotuisat.