Analys av Hertz strategi för sociala medier
Söderström, Michela; Miiluvaara, Mindy (2012)
Söderström, Michela
Miiluvaara, Mindy
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012080113070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012080113070
Tiivistelmä
Via sociala medier får människor helt nya möjligheter att utbyta och ta del av åsikter och trender. För företag erbjuds nya tillfällen att synas, kommunicera och skapa kundrelationer, vilket innebär att man bör förnya tekniken och sättet att kommunicera. Eftersom detta ställer krav på företagets marknadsföring, kommunikation och verksamhet behövs en tydlig strategi för sociala medier byggas upp. Strategin hjälper företaget att få en effektiv och målinriktad användning av sociala medier. Syftet med arbetet är att analysera Hertz strategi för sociala medier. Delsyftet är att ge strategin en teoretisk bakgrund. Vi har avgränsat arbetet med att fokusera oss på ämnet från företagets synvinkel samt att vi studerat endast de sociala medier som Hertz bestämt sig för att gå med i. För att kunna förverkliga syftet har vi studerat teori om marknadskommunikation, sociala medier samt strategi för sociala median. Med att intervjua Hertz marknadsföringsdirektör har vi fått information om företagets nuvarande strategi för sociala medier. Vi har utfört benchmarking studier av två företag som enligt undersökningar klarat sig bra i sociala medier. Med dessa undersökningar har vi fått fram synpunkter och råd som behövs för en lyckad strategi. Resultatet blev en heltäckande guide som hjälper Hertz att utveckla sin strategi. De viktigaste komponenterna som vi kom fram till är att skola personalen, vara aktiv och komma med intressant innehåll. People get completely new opportunities to exchange and share opinions and trends through social media. This offers companies new opportunities to be visible, communicate and build customer relationships. It also creates expectations for companies to renew the technology and the way to communicate. The company needs to build up a clear strategy for social media which includes company’s marketing, communication and business. The strategy helps the company to provide an effective and targeted use of social media. The purpose of this work is to analyze the strategy, which Hertz has made for social media. We are also giving the strategy a theoretical background. We have limited the work to focus only on the topic from the company's viewpoint. Besides we have studied only the social media Hertz has decided to join in. In order to achieve the target we have studied the theory of marketing, social media and strategy for social media. By interviewing Hertz marketing director, we have received information about the company's current strategy for social media. For benchmarking we have compared two companies, which have good results in social media. With these studies we have received good advises and points of views needed for a successful strategy. The result is a wide-ranging guide to help Hertz to develop its strategy. The major strategy components are: educating Hertz personnel, being active in social media and to develop interesting content.