Sosiaalisen median hyödyt BtoB -yritykselle : case Lindström Oy
Repo, Anne (2012)
Repo, Anne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012073113061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012073113061
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tehtävänä on selvittää, kuinka BtoB-yritys voi hyödyntää sosiaalista mediaa liiketoiminnan tukena, miten sosiaalisen median hyödyntäminen kannattaa aloittaa ja mitä siellä mukana olo vaatii yritykseltä. Työn tarkoituksena on myös toimia oppaana Lindström Oy:lle sen sosiaalisen median strategian luomisessa.
Opinnäytetyön teoriaosassa tarkastellaan sosiaalisen median ominaisuuksia ja esitellään sosiaalisen median hyötyjä yrityksen ydintoiminnoille, kuten markkinoinnille, viestinnälle, myynnille, asiakaspalvelulle, rekrytoinnille ja maineenhallinnalle. Tämän jälkeen opinnäytetyö selventää kuinka sosiaalisen median strategia ja henkilöstön sosiaalisen median ohjeistus luodaan ja kuinka se parhaiten jalkautuu organisaation sisällä.
Opinnäytetyö on hankkeistettu Lindström Oy:lle ja sen tutkimusosa kartoittaa Lindströmin henkilökunnan ja Lindströmin läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyö on tehty toimintatutkimuksena ja tutkimuksen tuloksina esitellään kehitysehdotukset Lindströmille sosiaalisen median hyödyntämisestä.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että BtoB-yrityksen kannattaa olla mukana sosiaalisessa mediassa ja kannustaa henkilöstöään yhteisöllisten viestintävälineiden käyttöön. Henkilöstön sosiaalinen toiminta ja oppiminen ja yrityksen yhteisöllisyys ovat yritykselle liiketoiminnallisen kasvun etu, joka mahdollistaa avoimen toimintakulttuurin syntymisen, jatkuvan tiedon ja ideoinnin vaihtamisen, yhteisöllisen oppimisen ja motivoituneen henkilöstön.
Opinnäytetyön teoriaosassa tarkastellaan sosiaalisen median ominaisuuksia ja esitellään sosiaalisen median hyötyjä yrityksen ydintoiminnoille, kuten markkinoinnille, viestinnälle, myynnille, asiakaspalvelulle, rekrytoinnille ja maineenhallinnalle. Tämän jälkeen opinnäytetyö selventää kuinka sosiaalisen median strategia ja henkilöstön sosiaalisen median ohjeistus luodaan ja kuinka se parhaiten jalkautuu organisaation sisällä.
Opinnäytetyö on hankkeistettu Lindström Oy:lle ja sen tutkimusosa kartoittaa Lindströmin henkilökunnan ja Lindströmin läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyö on tehty toimintatutkimuksena ja tutkimuksen tuloksina esitellään kehitysehdotukset Lindströmille sosiaalisen median hyödyntämisestä.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että BtoB-yrityksen kannattaa olla mukana sosiaalisessa mediassa ja kannustaa henkilöstöään yhteisöllisten viestintävälineiden käyttöön. Henkilöstön sosiaalinen toiminta ja oppiminen ja yrityksen yhteisöllisyys ovat yritykselle liiketoiminnallisen kasvun etu, joka mahdollistaa avoimen toimintakulttuurin syntymisen, jatkuvan tiedon ja ideoinnin vaihtamisen, yhteisöllisen oppimisen ja motivoituneen henkilöstön.