Ikääntyvien kotiateriapalvelu : Selvitys palvelun toimivuudesta ja asiakastyytyväisyydestä
Väänänen, Leena (2012)
Väänänen, Leena
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012071313036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012071313036
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää Pyhtään kunnan kotiateriapalvelun asiakkaiden mielipiteitä tä-mänhetkisen kotiateriapalvelun toimivuudesta sekä selvittää ruoan lämpötilan säilymistä kuljetusten aikana. Elintarvikelaissa (28/2009) on säädetty, että ”kuumana tarjoiltavan ruoan lämpötilan on oltava vähintään +60 °C ja kylmän alle +12 °C”.
Työn toimeksiantaja oli Pyhtään Vanhustenhuoltoyhdistys ry, jonka toimipaikan, palvelutalo Mäntyrin-teen keittiö valmistaa kotiateriapalvelun ruoat. Tällä hetkellä ruoat menevät kuumina ja yksittäin annos-pakattuina styroksilaatikoissa, jokaiselle asiakkaalle oma. Viikonloppuruoat menevät perjantaina kylminä.
Opinnäytetyöni perusta oli kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen menetelmien yhdistäminen. Asiakaskyselyn tein strukturoitua kyselylomaketta käyttäen, jossa oli mukana myös avokysymyksiä. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä asiakkaat ovat ruoan laadusta, aterioista ja mahdolliseen kylmätoimitukseen siirtymisestä. Vastausprosentti oli 82 %. Vastaukset analysoin Microsoft Excel 2010 ohjelmalla. Asia-kastyytyväisyyden osalta ruoka koettiin kaikin puolin hyvänä. Ruokien mahdollinen kylmätoimitus 2-3 kertaa viikossa sai ristiriitaisen vastaan oton. Vastaajista 44 % eivät osanneet sanoa, tilaisivatko ateriat kylminä, 37 % tilaisi edelleen ja 19 % ei tilaisi.
Kenttätutkimusta ja havainnointia tein osallistumalla kotiateriapalvelun kuljetuksiin kahden päivän ai-kana. Ruokien lämpötiloja mittasin digitaalimittarilla asiakkaiden kotona. Asiakkaiden luona tehdyt mit-taukset osoittivat, etteivät ateriat säily elintarvikelain edellyttämissä lämpötiloissa kuljetusten aikana. Lämminruoka jäähtyi yllättävän nopeasti.
Opinnäytetyötä voidaan käyttää yleisesti keskustelun pohjana, kun mietitään kotiateriapalvelun tulevai-suutta Pyhtäällä ja muissakin kunnissa sekä sitä, miten se voitaisiin järjestää elintarvikelain mukaisesti.
Työn toimeksiantaja oli Pyhtään Vanhustenhuoltoyhdistys ry, jonka toimipaikan, palvelutalo Mäntyrin-teen keittiö valmistaa kotiateriapalvelun ruoat. Tällä hetkellä ruoat menevät kuumina ja yksittäin annos-pakattuina styroksilaatikoissa, jokaiselle asiakkaalle oma. Viikonloppuruoat menevät perjantaina kylminä.
Opinnäytetyöni perusta oli kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen menetelmien yhdistäminen. Asiakaskyselyn tein strukturoitua kyselylomaketta käyttäen, jossa oli mukana myös avokysymyksiä. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä asiakkaat ovat ruoan laadusta, aterioista ja mahdolliseen kylmätoimitukseen siirtymisestä. Vastausprosentti oli 82 %. Vastaukset analysoin Microsoft Excel 2010 ohjelmalla. Asia-kastyytyväisyyden osalta ruoka koettiin kaikin puolin hyvänä. Ruokien mahdollinen kylmätoimitus 2-3 kertaa viikossa sai ristiriitaisen vastaan oton. Vastaajista 44 % eivät osanneet sanoa, tilaisivatko ateriat kylminä, 37 % tilaisi edelleen ja 19 % ei tilaisi.
Kenttätutkimusta ja havainnointia tein osallistumalla kotiateriapalvelun kuljetuksiin kahden päivän ai-kana. Ruokien lämpötiloja mittasin digitaalimittarilla asiakkaiden kotona. Asiakkaiden luona tehdyt mit-taukset osoittivat, etteivät ateriat säily elintarvikelain edellyttämissä lämpötiloissa kuljetusten aikana. Lämminruoka jäähtyi yllättävän nopeasti.
Opinnäytetyötä voidaan käyttää yleisesti keskustelun pohjana, kun mietitään kotiateriapalvelun tulevai-suutta Pyhtäällä ja muissakin kunnissa sekä sitä, miten se voitaisiin järjestää elintarvikelain mukaisesti.