Koulusta töihin : Tuottavatko sairaanhoitajan opinnot sellaista asiantuntijuutta, jota työelämässä tarvitaan? Kysely Kemi-Tornion ammattikorkeakoulusta valmistuneille sairaanhoitajille.
Iusan, Rodica (2012)
Iusan, Rodica
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012071013030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012071013030
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata Kemi-Tornion ammattikorkeakoulusta valmistuvien sairaanhoitajien käsityksiä omasta osaamisestaan. Tutkimustehtävänä oli selvittää minkäläistä asiantuntijuutta hoitotyön opetuksen suuntaava vaihe tuottaa valmistuville opiskelijoille. Edelleen tavoitteena oli tuottaa informaatiota sairaanhoitajien koulutuksen tarpeista ja kehittämishaasteista. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää sairaanhoitajan ammattikorkeakouluopintojen suunnittelussa ja kehittämisessä Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa.
Hoitotyön asiantuntijuuden käsitettä eriteltiin kirjallisuuden avulla. Työn edistyessä kävi ilmi hoitotyön asiantuntijuuden monimutkaisuus ja laajuus. Sairaanhoitaja saavuttaa asiantuntijuuden tason tietojen, taitojen ja kokemuksen kautta. Hoitotyön asiantuntemus alkaa muodostua jo koulutuksen aikana, mutta vain työkokemuksen kertyminen johtaa asiantuntijuuteen.
Aineisto kerättiin joulukuussa 2011 (yksi opiskelijaryhmä), sekä maaliskuussa 2012 (kaksi opiskelijaryhmää) kyselylomakkeen avulla. Otos (N=56) koostui Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun valmistuvista sairaanhoitajaopiskelijoista. Kyselylomake käsitteli tietojen, taitojen ja ominaisuuksien merkitystä sairaanhoitajien asiantuntijuuden kannalta sekä sairaanhoitajan osaamista. Kvantitatiivinen aineisto analysointiin SPSS-ohjelman avulla ja kvallitatiivinen aineisto käsiteltiiin sisällön analyysin avulla.
Tuloksista kävi ilmi, että sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat oman osaamistasonsa varsin korkeaksi. Valmistuvat sairaanhoitajaopiskelijat pitivät tarkeimpinä piirteinä sairaanhoitajille yhteistyökykyä, eettistä toimintaa, ryhmätyötaitoa sekä jatkuvaa ammattitaidon kehittämistä. Vähiten tärkeinä piirteitä sairaanhoitajille pidetiin terveyden edistämisen menetelmien osaamista, kielitaitoa sekä johtamistaitoa. Vastaajat hallitsivat parhaiten potilaan perushoidon, aseptisen toiminnan, potilaslähtoisen toiminnan hoitosuhteessa sekä turvallisen lääkehoidon toteuttamisen. Yllättävää oli se, että sairaanhoitajaopiskelijat kokivat hallitsevansa heikoiten elvytyksen. Eri suuntamisvaihtoehdon välillä oli myös selviä eroja. Psykiatriseen hoitotyöhön suuntaavien opiskelijoiden käsitys omasta osaamisestaan oli lähes kauttaaltaan parempi kuin muilla ryhmillä. Sisätauti-kirurgiseen hoitotyöhön suuntavat opiskelijat olivat vertailussa yleensä kaikista epävarmin omasta osaamisestaan.
Hoitotyön asiantuntijuuden käsitettä eriteltiin kirjallisuuden avulla. Työn edistyessä kävi ilmi hoitotyön asiantuntijuuden monimutkaisuus ja laajuus. Sairaanhoitaja saavuttaa asiantuntijuuden tason tietojen, taitojen ja kokemuksen kautta. Hoitotyön asiantuntemus alkaa muodostua jo koulutuksen aikana, mutta vain työkokemuksen kertyminen johtaa asiantuntijuuteen.
Aineisto kerättiin joulukuussa 2011 (yksi opiskelijaryhmä), sekä maaliskuussa 2012 (kaksi opiskelijaryhmää) kyselylomakkeen avulla. Otos (N=56) koostui Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun valmistuvista sairaanhoitajaopiskelijoista. Kyselylomake käsitteli tietojen, taitojen ja ominaisuuksien merkitystä sairaanhoitajien asiantuntijuuden kannalta sekä sairaanhoitajan osaamista. Kvantitatiivinen aineisto analysointiin SPSS-ohjelman avulla ja kvallitatiivinen aineisto käsiteltiiin sisällön analyysin avulla.
Tuloksista kävi ilmi, että sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat oman osaamistasonsa varsin korkeaksi. Valmistuvat sairaanhoitajaopiskelijat pitivät tarkeimpinä piirteinä sairaanhoitajille yhteistyökykyä, eettistä toimintaa, ryhmätyötaitoa sekä jatkuvaa ammattitaidon kehittämistä. Vähiten tärkeinä piirteitä sairaanhoitajille pidetiin terveyden edistämisen menetelmien osaamista, kielitaitoa sekä johtamistaitoa. Vastaajat hallitsivat parhaiten potilaan perushoidon, aseptisen toiminnan, potilaslähtoisen toiminnan hoitosuhteessa sekä turvallisen lääkehoidon toteuttamisen. Yllättävää oli se, että sairaanhoitajaopiskelijat kokivat hallitsevansa heikoiten elvytyksen. Eri suuntamisvaihtoehdon välillä oli myös selviä eroja. Psykiatriseen hoitotyöhön suuntaavien opiskelijoiden käsitys omasta osaamisestaan oli lähes kauttaaltaan parempi kuin muilla ryhmillä. Sisätauti-kirurgiseen hoitotyöhön suuntavat opiskelijat olivat vertailussa yleensä kaikista epävarmin omasta osaamisestaan.