Laivapalot 1990 -2011 : Ropax laivat, palopäällikkö ja kommunikaatio
Trast, Veikko (2012)
Trast, Veikko
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012070413014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012070413014
Tiivistelmä
Sammanfattning
Avsikten med detta examensarbete är att studera fartygsbränder mellan åren 1990 -2011 på RoPax fartyg, samt brandchefens, och släckningsgruppernas verksamhetsområden vid brandsläckning samt kommunikation.
Som råmaterial i forskningen användes de av Centralen för undersökning av olyckor gjorda undersökningsrapporterna och man plockade därifrån materialet som sedan bearbetades.
Shell-modellen är en modell som den Internationella sjöfartsorganisationen IMO har föreslagit att ska användas som en undersökningsmall för att utreda mänskliga faktorn. Med hjälp av SHELL- ramen använde man informationsmaterialet från undersökningsrapporterna i förnuftiga helheter vilket möjliggjorde systematisk granskning. Undersökningen var kvalitativ. Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia laivapaloja 1990–2011 RoPax aluksissa, palopäällikön ja sammutusryhmien toimenkuvaa palojen sammutustyössä sekä kommunikaatiota.
Aineistona käytettiin Onnettomuustutkintakeskuksen tutkimia tulipaloja. Tukintaselostuksista kerättiin palojen oleelliset perustiedot ja sammutustyöhön vaikuttaneet tekijät.
Shell- malli on mallinnustyökalu, jota kansainvälinen Merenkulkujärjestö (IMO) suosittelee käytettäväksi tutkittaessa inhimillisen tekijän osuutta onnettomuustilanteissa. Shell raamin avulla tutkintaselostuksista poimittu raakatieto luokiteltiin kokonaisuuksiksi jotka mahdollistivat systemaattisen tutkinnan. Tutkimus oli kvalitatiivinen.
Avsikten med detta examensarbete är att studera fartygsbränder mellan åren 1990 -2011 på RoPax fartyg, samt brandchefens, och släckningsgruppernas verksamhetsområden vid brandsläckning samt kommunikation.
Som råmaterial i forskningen användes de av Centralen för undersökning av olyckor gjorda undersökningsrapporterna och man plockade därifrån materialet som sedan bearbetades.
Shell-modellen är en modell som den Internationella sjöfartsorganisationen IMO har föreslagit att ska användas som en undersökningsmall för att utreda mänskliga faktorn. Med hjälp av SHELL- ramen använde man informationsmaterialet från undersökningsrapporterna i förnuftiga helheter vilket möjliggjorde systematisk granskning. Undersökningen var kvalitativ.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia laivapaloja 1990–2011 RoPax aluksissa, palopäällikön ja sammutusryhmien toimenkuvaa palojen sammutustyössä sekä kommunikaatiota.
Aineistona käytettiin Onnettomuustutkintakeskuksen tutkimia tulipaloja. Tukintaselostuksista kerättiin palojen oleelliset perustiedot ja sammutustyöhön vaikuttaneet tekijät.
Shell- malli on mallinnustyökalu, jota kansainvälinen Merenkulkujärjestö (IMO) suosittelee käytettäväksi tutkittaessa inhimillisen tekijän osuutta onnettomuustilanteissa. Shell raamin avulla tutkintaselostuksista poimittu raakatieto luokiteltiin kokonaisuuksiksi jotka mahdollistivat systemaattisen tutkinnan. Tutkimus oli kvalitatiivinen.