Riitan muskarista Asikkalan seudun musiikkiopistoksi : mietteitä musiikkioppilaitoksen perustamisesta
Koskenkangas, Riitta (2012)
Koskenkangas, Riitta
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012070213008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012070213008
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin musiikkioppilaitoksen perustamisprosessia ja perustamisen vaiheita. Työn tarkoituksena on selvitellä musiikkioppilaitoksen perustamista ja toimintaa sekä yleisellä tasolla että käyttäen esimerkkinä Riitan muskaria ja Asikkalan seudun Musiikkiopistoa.
Perustamani Riitan muskari aloitti toimintansa vuonna 1986 Asikkalassa, ja muutaman vuoden kuluttua musiikkileikkikoulutoiminta laajeni myös Padasjoelle ja Lammille.
Määrätietoisten vanhempien toimesta musiikkileikkikoulun jatkeeksi perustettiin Asikkalan Musiikkikoulu vuonna 1994. Aloitussoittimet olivat piano ja huilu, mutta varsin pian soitinvalikoima kasvoi viuluun, harmonikkaan, lauluun ja kitaraan. Musiikkikoulun aloitti 13 oppilasta, ja muutamassa vuodessa oppilasmäärä oli viisinkertaistunut. Tällä hetkellä soitinvalikoimassa ovat myös sähkökitara, lyömäsoittimet, bändiopetus ja kuorotoiminta.
Musiikkikoulutoiminta laajeni myös Padasjoen ja Lammin kuntiin, ja vuonna 2000 allekirjoitettiin sopimus taiteen perusopetuksen antamisesta Asikkalan, Padasjoen ja Lammin kuntien alueella.
Asikkalan Musiikkikoulu hyväksyttiin vuonna 2002 Suomen musiikkioppilaitosten liiton jäseneksi, ja vuonna 2005 Asikkalan Musiikkikoulun nimi muutettiin Asikkalan seudun Musiikkiopistoksi (ASMO). ASMO on saanut toiminnalleen vuodesta 2010 Opetushallituksen harkinnanvaraista valtionapua ja pyrkii lähitulevaisuudessa saamaan myös tuntiperusteista valtionapua.
Opinnäytetyössäni kerron myös musiikkioppilaitosten perustamisen historiasta ja pohdin suomalaisen musiikkikasvatusjärjestelmän ja musiikkioppilaitosten toiminnan merkitystä lasten ja nuorten musiikkikasvatukselle sekä luovuuden ja itsetunnon kehitykselle. Kerron myös yksityisen musiikkioppilaitoksen toiminnan problematiikasta ja esitän konkreettisia toivomuksia Opetushallitukselle ja toimialueen kunnille.
Perustamani Riitan muskari aloitti toimintansa vuonna 1986 Asikkalassa, ja muutaman vuoden kuluttua musiikkileikkikoulutoiminta laajeni myös Padasjoelle ja Lammille.
Määrätietoisten vanhempien toimesta musiikkileikkikoulun jatkeeksi perustettiin Asikkalan Musiikkikoulu vuonna 1994. Aloitussoittimet olivat piano ja huilu, mutta varsin pian soitinvalikoima kasvoi viuluun, harmonikkaan, lauluun ja kitaraan. Musiikkikoulun aloitti 13 oppilasta, ja muutamassa vuodessa oppilasmäärä oli viisinkertaistunut. Tällä hetkellä soitinvalikoimassa ovat myös sähkökitara, lyömäsoittimet, bändiopetus ja kuorotoiminta.
Musiikkikoulutoiminta laajeni myös Padasjoen ja Lammin kuntiin, ja vuonna 2000 allekirjoitettiin sopimus taiteen perusopetuksen antamisesta Asikkalan, Padasjoen ja Lammin kuntien alueella.
Asikkalan Musiikkikoulu hyväksyttiin vuonna 2002 Suomen musiikkioppilaitosten liiton jäseneksi, ja vuonna 2005 Asikkalan Musiikkikoulun nimi muutettiin Asikkalan seudun Musiikkiopistoksi (ASMO). ASMO on saanut toiminnalleen vuodesta 2010 Opetushallituksen harkinnanvaraista valtionapua ja pyrkii lähitulevaisuudessa saamaan myös tuntiperusteista valtionapua.
Opinnäytetyössäni kerron myös musiikkioppilaitosten perustamisen historiasta ja pohdin suomalaisen musiikkikasvatusjärjestelmän ja musiikkioppilaitosten toiminnan merkitystä lasten ja nuorten musiikkikasvatukselle sekä luovuuden ja itsetunnon kehitykselle. Kerron myös yksityisen musiikkioppilaitoksen toiminnan problematiikasta ja esitän konkreettisia toivomuksia Opetushallitukselle ja toimialueen kunnille.