TUNNE- JA TURVATAITO – OPAS : Seksuaalisen kaltoinkohtelun ennaltaehkäisy
Huhtala, Hanna (2012)
Huhtala, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012062112933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012062112933
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opas tunne- ja turvataidoista alle 6-vuotiaiden lasten vanhemmille. Tunne- ja turvataidot ovat lasten valmiuksia kohdata turvallisuutta uhkaavia tilanteita ja niiden avulla lapsi oppii suojelemaan itseään. Vanhempien tehtävä on suojella lapsen kasvua ja kehitystä sekä tukea lapsen itsenäistymistä tunne- ja turvataitokasvatuksen avulla. Opinnäytetyön tavoitteena on ennaltaehkäistä lasten fyysistä, psyykkistä ja seksuaalista kaltoinkohtelua sekä edistää lasten hyvinvointia ja turvallista kasvua. Tavoitteena on myös tukea vanhempia heidän opettaessaan lasta itsestään huolehtimiseen ja turvalliseen elämään.
Opinnäytetyön aihe nousi Jyväskylän ammattikorkeakoulun Hyvinvointiyksikön aikuiskoulutuksen Seksuaaliterveyden koulutuksen laatuyksikön syksyllä 2011 aloitetun Tunne- ja turvataidot osaamiseksi – hankkeen pohjalta. Opas kehitettiin hankkeen puitteissa pilotoitavan perhekeskusmallin käyttöön ja oppaan muokkaamista voidaan jatkaa hankkeen edetessä. Opas toimii myös nykyisessä muodossaan tietopakettina vanhemmille ja neuvolan terveydenhoitajat voivat hyödyntää opasta työssään esimerkiksi puheeksi ottamisen välineenä vanhempien kanssa. Opas sisältää tunne- ja turvataitoja sekä niihin liittyvää tietoa kiintymyssuhteesta, itsetunnosta, lapsen vuorovaikutuksen ja seksuaalisuuden kehityksestä sekä eri kaltoinkohtelun muodoista. Oppaassa on lisäksi tehtäviä, joiden avulla vanhemmat voivat toteuttaa tunne- ja turvataitokasvatusta.
Opas tehtiin yhteistyössä Anne Torvisen kanssa. Oppaan sisällön kokoaminen jaettiin opinnäytetyön aiheiden mukaan vastuualueisiin, jotka olivat emotionaalinen ja fyysinen kaltoinkohtelu sekä seksuaalinen kaltoinkohtelu. Tietopohjaa varten haettiin ajanmukaista tietoa seksuaalisesta kaltoinkohtelusta. Oppaalle asetettujen tavoitteiden arviointi voi tapahtua vain pitkällä aikavälillä, mutta alustava palaute vanhemmilta on ollut rohkaisevaa.
Opinnäytetyön aihe nousi Jyväskylän ammattikorkeakoulun Hyvinvointiyksikön aikuiskoulutuksen Seksuaaliterveyden koulutuksen laatuyksikön syksyllä 2011 aloitetun Tunne- ja turvataidot osaamiseksi – hankkeen pohjalta. Opas kehitettiin hankkeen puitteissa pilotoitavan perhekeskusmallin käyttöön ja oppaan muokkaamista voidaan jatkaa hankkeen edetessä. Opas toimii myös nykyisessä muodossaan tietopakettina vanhemmille ja neuvolan terveydenhoitajat voivat hyödyntää opasta työssään esimerkiksi puheeksi ottamisen välineenä vanhempien kanssa. Opas sisältää tunne- ja turvataitoja sekä niihin liittyvää tietoa kiintymyssuhteesta, itsetunnosta, lapsen vuorovaikutuksen ja seksuaalisuuden kehityksestä sekä eri kaltoinkohtelun muodoista. Oppaassa on lisäksi tehtäviä, joiden avulla vanhemmat voivat toteuttaa tunne- ja turvataitokasvatusta.
Opas tehtiin yhteistyössä Anne Torvisen kanssa. Oppaan sisällön kokoaminen jaettiin opinnäytetyön aiheiden mukaan vastuualueisiin, jotka olivat emotionaalinen ja fyysinen kaltoinkohtelu sekä seksuaalinen kaltoinkohtelu. Tietopohjaa varten haettiin ajanmukaista tietoa seksuaalisesta kaltoinkohtelusta. Oppaalle asetettujen tavoitteiden arviointi voi tapahtua vain pitkällä aikavälillä, mutta alustava palaute vanhemmilta on ollut rohkaisevaa.