GIS-modellering av fartygsorsakat undervattensbuller och svallvågor
Nurmi, Marco (2012)
Nurmi, Marco
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012062012913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012062012913
Tiivistelmä
Vedenalainen melu ja laivojen aiheuttamat aallot ovat kaksi mekaanista ilmiötä, joiden ympäristövaikutukset eivät tällä hetkellä ole täysin ymmärrettyjä. On kuitenkin varmaa, että molemmat ilmiöt kykenevät merkittävästi vaikuttamaan merieläimiin, ja laiva-aallot voivat sitä paitsi aiheuttaa myös mm. eroosiota ja rehevöitymistä.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ja kehitetään menetelmiä vedenalaisen melun sekä laiva aaltojen mallintamista varten. Pääasiallisesti käytetty GIS ohjelma on ArcGIS, mutta myös Manifold käytetään jossain määrin. Myös Microsoft Excel, AIS (Automatic Identification System) ja ArcGIS-lisäohjelmat XTools Pro sekä ET GeoWizards ovat tärkeitä ohjelmia.
Vedenalaisen melun mallintamiseen kehitettyä menetelmää sovelletaan Hanko Tammisaari saaristoalueelle, kun taas laiva aaltojen mallintamiseen kehitettyjä menetelmiä sovelletaan kahdelle pienemmälle osa-alueelle. Osa alueet ovat ruoppausmassoille ehdotettuja läjitysalueita, jotka olisivat syntyneet Pohjanpitäjänlahden laivaväylän ruoppauksesta (suunniteltu ruoppaushanke joka kuitenkin nyttemmin luultavasti tullaan perumaan).
Melumallinnuksen avulla tarkastellaan, voiko vedenalainen melu vaikuttaa vesieläimiin. Aaltomallinnuksien avulla tarkastellaan, voiko laiva aallot siirtää läjitettyä massaa, vahingoittaa kalojen kutualueita tai aiheuttaa eroosiota. Mallinnukset kuitenkin osoittavat, että laivaliikenteellä ei luultavasti ole isoa vaikutusta tutkimusalueilla, mutta lisää selvitystä vaaditaan.
Kehitetyt menetelmät eivät huomioi kaikkia muuttujia; ne ovat sen sijaan tarkoitettu avuksi vedenalaisen melun ja laiva aaltojen mallintamiseen käytettyjen menetelmien kehittämiselle.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ja kehitetään menetelmiä vedenalaisen melun sekä laiva aaltojen mallintamista varten. Pääasiallisesti käytetty GIS ohjelma on ArcGIS, mutta myös Manifold käytetään jossain määrin. Myös Microsoft Excel, AIS (Automatic Identification System) ja ArcGIS-lisäohjelmat XTools Pro sekä ET GeoWizards ovat tärkeitä ohjelmia.
Vedenalaisen melun mallintamiseen kehitettyä menetelmää sovelletaan Hanko Tammisaari saaristoalueelle, kun taas laiva aaltojen mallintamiseen kehitettyjä menetelmiä sovelletaan kahdelle pienemmälle osa-alueelle. Osa alueet ovat ruoppausmassoille ehdotettuja läjitysalueita, jotka olisivat syntyneet Pohjanpitäjänlahden laivaväylän ruoppauksesta (suunniteltu ruoppaushanke joka kuitenkin nyttemmin luultavasti tullaan perumaan).
Melumallinnuksen avulla tarkastellaan, voiko vedenalainen melu vaikuttaa vesieläimiin. Aaltomallinnuksien avulla tarkastellaan, voiko laiva aallot siirtää läjitettyä massaa, vahingoittaa kalojen kutualueita tai aiheuttaa eroosiota. Mallinnukset kuitenkin osoittavat, että laivaliikenteellä ei luultavasti ole isoa vaikutusta tutkimusalueilla, mutta lisää selvitystä vaaditaan.
Kehitetyt menetelmät eivät huomioi kaikkia muuttujia; ne ovat sen sijaan tarkoitettu avuksi vedenalaisen melun ja laiva aaltojen mallintamiseen käytettyjen menetelmien kehittämiselle.