Independent Fictional Movie and Customer Based Production : Assessment of Two Approaches
Pekkanen, Marko (2012)
Pekkanen, Marko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061912895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061912895
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoite oli kehittää ammattimainen työnkulku videotuotantoon ja toimittaa asiakkaalle käsikirjoitus, jonka pohjalta voidaan tuottaa ammattimainen ja selkeän jäsennelty opetusvideo asiakkaan internetkäyttöliittymän hyödyntämisestä tosielämän tilanteissa. Asiakkaan tavoite oli tehdä käyttöliittymäänsä tutummaksi mahdollisille käyttäjille ja esitellä sen toimintaa opiskelija- ja liikeympäristössä. Käsikirjoitus kehitettiin yhteistyössä asiakkaan, käyttöliittymän toimittajan ja hyödyntäjänä toimineen ammattikorkeakoulun kanssa.
Ammattimaisen videotuotannon työnkulkua kehitettiin insinöörityössä omaehtoisella lyhytelokuvatuotannolla, jonka esituotanto-, tuotanto- ja jälkituotantovaiheista saatiin tärkeää käytännön tietoa ja taitoa yhden hengen työryhmän työnkulun perusteiksi.
Insinöörityössä selvitettiin asiakkaan tarve opetusvideon tuotannolle ja haluttu tuotannon tyylisuunta. Projektin alussa selvitettiin myös muiden osallistujien roolit tuotannossa ja heidän työskentelytapansa projektin aikana. Saatiin selville, että ammattikorkeakoulun oma tutkimuskohde toimi lähes sellaisenaan dokumentoitavana tosielämän esimerkkinä. Ammattikorkeakoulun tutkimus oli kuitenkin pitkäkestoinen, joten päätettiin, että ei dokumentoitaisi tutkimusta kokonaan, vaan osa opetusvideosta kuvattaisiin dokumentaariseen tyyliin ja lopputulos esitettäisiin dramatisointina.
Insinöörityön tuloksena syntyi käsikirjoitus, jonka perusteella voidaan tuottaa ammattimainen opetusvideo narratiivilla. Projekti osoitti, että ammattimainen videotuotanto on parhaimmillaan ryhmätyönä, jossa eri osa-alueet on ulkoistettu työstettäviksi erikoisosaajille. Yhden tekijän videotuotanto kärsii aina joillakin osa-alueilla, koska jokainen on hyvä jossakin, mutta kukaan ei ole hyvä kaikessa.
Ammattimaisen videotuotannon työnkulkua kehitettiin insinöörityössä omaehtoisella lyhytelokuvatuotannolla, jonka esituotanto-, tuotanto- ja jälkituotantovaiheista saatiin tärkeää käytännön tietoa ja taitoa yhden hengen työryhmän työnkulun perusteiksi.
Insinöörityössä selvitettiin asiakkaan tarve opetusvideon tuotannolle ja haluttu tuotannon tyylisuunta. Projektin alussa selvitettiin myös muiden osallistujien roolit tuotannossa ja heidän työskentelytapansa projektin aikana. Saatiin selville, että ammattikorkeakoulun oma tutkimuskohde toimi lähes sellaisenaan dokumentoitavana tosielämän esimerkkinä. Ammattikorkeakoulun tutkimus oli kuitenkin pitkäkestoinen, joten päätettiin, että ei dokumentoitaisi tutkimusta kokonaan, vaan osa opetusvideosta kuvattaisiin dokumentaariseen tyyliin ja lopputulos esitettäisiin dramatisointina.
Insinöörityön tuloksena syntyi käsikirjoitus, jonka perusteella voidaan tuottaa ammattimainen opetusvideo narratiivilla. Projekti osoitti, että ammattimainen videotuotanto on parhaimmillaan ryhmätyönä, jossa eri osa-alueet on ulkoistettu työstettäviksi erikoisosaajille. Yhden tekijän videotuotanto kärsii aina joillakin osa-alueilla, koska jokainen on hyvä jossakin, mutta kukaan ei ole hyvä kaikessa.