Eye tracking studie : Case Marimekko
Petas, Wilhelm (2012)
Petas, Wilhelm
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061912883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061912883
Tiivistelmä
En bra metod för att testa webbsidor med är eye tracking. Denna metod går ut på att man spelar in en persons ögonrörelser som gör ett test med en eye tracker. Med en eye tracker kan man efteråt testet göra heat maps och gaze plots med vilka man lätt kan se vad personen har tittat på, i vilken ordning och hur länge de har sett på t.ex. en viss pro-dukt. I detta arbete går jag igenom teori om eye tracking och mitt egna test som jag gjort på www.marimekko.com. Det här examensarbetet beställdes av ActiveArk som är företaget som har designat Marimekkos webbsidor. Marimekkos hemsida är idag upp-byggd så att den motsvarar företagets brand image. Man har ändå ingen koll på sidans funktionalitet. Kan sidan trots det vara användarvänlig eller uppstår det problem? Hur klarar testpersonerna av de givna uppgifterna? Funktionerar den inte ännu lanserade nätbutiken eller finns det några missförhållanden som kräver förändringar? Är den upp-byggd för att passa Marimekkos önskemål beträffande design eller för att motsvara kundens behov? De här frågeställningarna kommer jag att behandla i mitt arbete och konkret testa hur informanterna under uppsyn navigerar på Marimekkos hemsida. Jag har utfört testet i Arcadas utrymmen och allt som allt deltog 38 personer i mitt test. Jag utförde också två enkät- undersökningar en före testet och en efter testet. Med det här ville jag veta lite mera om mina testpersoner och om de t.ex. kände till Marimekko som ett brand före testet. Resultaten som jag fick från min undersökning visade att det finns vissa problem med Marimekkos hemsida som borde åtgärdas för att få sidan mera an-vändarvänlig.