Elämyksellinen valikoimamuutos : asiakaslähtöisen valikoiman rakentaminen Herkkutorille
Rintamäki, Juho (2012)
Rintamäki, Juho
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061812843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061812843
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa K-Supermarket Alavuden Herkkutorin henkilökuntaa rakentamaan asiakaslähtöinen valikoima Herkkutorille. Tavoitteena oli ottaa asiakkaat mukaan Herkkutorin valikoiman kehittämiseen toteuttamalla kuluttajapaneeli Herkkutorin asiakkaille. K-supermarket Alavus aikoo järjestää kuluttajapaneelia myös jatkossa, joten asiakkaiden mielipiteiden lisäksi kerättiin kokemusta kuluttajapaneelin järjestämisestä, jotta se olisi tulevaisuudessa helpompaa ja veisi vähemmän resursseja.
Teoriapohjana työssä käytettiin kuluttajakäyttäytymisen perusteoksia, valikoiman rakentamisen teoriaa sekä niihin liittyviä tutkimuksia, lehtileikkeitä ja uutisia. Kuluttajapaneeli toteutettiin ryhmähaastatteluna, johon osallistui neljä naista ja yksi mies. Kaikki haastateltavat olivat K-Supermarket Alavuden asiakkaita. Haastateltavien keski-ikä oli kohtalaisen korkea, 54-vuotta. Haastattelu oli kaksi osainen, joista ensimmäisessä osuudessa käsiteltiin Herkkutorin valikoimaa ja yleisiä mielipitetiä Herkkutorista. Toisessa osuudessa haastateltavilla maistatettiin uusia tuotteita ja selvitettiin mm. ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä.
Kuluttajapaneelista ei voitu nostaa esille yleistettäviä asioita, koska otanta oli pieni, mutta ideoita ja käytännön vinkkejä saimme kerättyä. Tuloksia ohjasi myös haastatteluryhmän yksipuolisuus ja samanhenkisyys sekä kolmen osallistujan alan ammatillinen tausta. Kuluttajapaneelissa selvisi, että haastatteluryhmä kaipasi enemmänkin teemoja ja maistatuksia kuin perusvalikoiman muutosta. Arjesta poikkeavat asiat, kuten tarjoukset, teemat ja maistatukset ohjasivat haastateltavia paljon, joten näihin kaupan tulee jatkossa kiinnittää erityistä huomiota.
Opinnäytetyö tarjoaa tukevan pohjan Herkkutorin valikoiman asiakaslähtöisyyden kehittämiselle. Työn teoriaosaa ja kuluttajapaneelia voidaan hyödyntää myös kaupan muiden osa-alueiden asiakaslähtöiseen kehittämiseen. Teoriapohjasta on hyötyä myös kaikille kaupan alalla työskenteleville.
Teoriapohjana työssä käytettiin kuluttajakäyttäytymisen perusteoksia, valikoiman rakentamisen teoriaa sekä niihin liittyviä tutkimuksia, lehtileikkeitä ja uutisia. Kuluttajapaneeli toteutettiin ryhmähaastatteluna, johon osallistui neljä naista ja yksi mies. Kaikki haastateltavat olivat K-Supermarket Alavuden asiakkaita. Haastateltavien keski-ikä oli kohtalaisen korkea, 54-vuotta. Haastattelu oli kaksi osainen, joista ensimmäisessä osuudessa käsiteltiin Herkkutorin valikoimaa ja yleisiä mielipitetiä Herkkutorista. Toisessa osuudessa haastateltavilla maistatettiin uusia tuotteita ja selvitettiin mm. ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä.
Kuluttajapaneelista ei voitu nostaa esille yleistettäviä asioita, koska otanta oli pieni, mutta ideoita ja käytännön vinkkejä saimme kerättyä. Tuloksia ohjasi myös haastatteluryhmän yksipuolisuus ja samanhenkisyys sekä kolmen osallistujan alan ammatillinen tausta. Kuluttajapaneelissa selvisi, että haastatteluryhmä kaipasi enemmänkin teemoja ja maistatuksia kuin perusvalikoiman muutosta. Arjesta poikkeavat asiat, kuten tarjoukset, teemat ja maistatukset ohjasivat haastateltavia paljon, joten näihin kaupan tulee jatkossa kiinnittää erityistä huomiota.
Opinnäytetyö tarjoaa tukevan pohjan Herkkutorin valikoiman asiakaslähtöisyyden kehittämiselle. Työn teoriaosaa ja kuluttajapaneelia voidaan hyödyntää myös kaupan muiden osa-alueiden asiakaslähtöiseen kehittämiseen. Teoriapohjasta on hyötyä myös kaikille kaupan alalla työskenteleville.