YKSILÖN HYVINVOINTI TYÖSSÄ : Henkilöstökysely: Kokkolan Halpa-Halli Oy
Kola, Johanna (2012)
Kola, Johanna
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061812836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061812836
Tiivistelmä
Tutkimuslähtöisen opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää organisaation henkilöstön käsityksiä heidän työhyvinvointiinsa liittyvistä tekijöistä yksilön kannalta. Tutkimuksessa paneuduttiin yksilön tarpeisiin, niiden muodostumiseen sekä niiden toteutumiseen työssä.
Tietoperustan pääteemat olivat johtaminen ja ihmisten johtaminen, katsaus motivaatioteorioihin sekä työhyvinvoinnin keskeiset käsitteet. Johtaminen on työhyvinvoinnin keskeinen tekijä, sillä se vaikuttaa kaikkeen toimintaan ja jokaiseen työntekijään. Johtajan tai esimiehen on hyvä tietää, mikä työntekijää motivoi, sillä motivaatio on yksi työhyvinvoinnin peruspilareista. Työhyvinvointi on ihmisten ja työyhteisön jatkuvaa kehittämistä sellaiseksi, että jokaisella on mahdollisuus olla mukana onnistumassa ja kokea työn iloa.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka suunnittelin Abraham Maslowin tarvehierarkian ja Päivi Rauramon Työhyvinvoinnin portaat -mallin pohjalta. Kysely suoritettiin tammikuussa 2012 ja se kohdistui 20 prosenttiin kaikista 1400 työntekijästä. Työntekijöiden vastausprosentiksi muodostui 96,6 % ja esimiesten 85,9 %. Tutkimusaineisto käsiteltiin tilasto-ohjelmalla SPSS versio 18 (PASW Statistics 18) sekä taulukkolaskentaohjelmalla Microsoft Excel.
Tutkimus osoitti, että yksilöiden alempien tasojen tarpeet ovat täyttyneet hyvin, mutta ylöspäin mentäessä on enemmän hajontaa. Hyvinvointi työssä on kuitenkin keskitasoa parempaa minkä tahansa tarpeen kohdalla tässä yrityksessä. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että vaikka työntekijät voivat työssään hyvin, he kaipaavat enemmän vuorovaikutusta esimiesten ja johdon kanssa, enemmän koulutusta sekä parempaa mahdollisuutta antaa palautetta.
Tietoperustan pääteemat olivat johtaminen ja ihmisten johtaminen, katsaus motivaatioteorioihin sekä työhyvinvoinnin keskeiset käsitteet. Johtaminen on työhyvinvoinnin keskeinen tekijä, sillä se vaikuttaa kaikkeen toimintaan ja jokaiseen työntekijään. Johtajan tai esimiehen on hyvä tietää, mikä työntekijää motivoi, sillä motivaatio on yksi työhyvinvoinnin peruspilareista. Työhyvinvointi on ihmisten ja työyhteisön jatkuvaa kehittämistä sellaiseksi, että jokaisella on mahdollisuus olla mukana onnistumassa ja kokea työn iloa.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka suunnittelin Abraham Maslowin tarvehierarkian ja Päivi Rauramon Työhyvinvoinnin portaat -mallin pohjalta. Kysely suoritettiin tammikuussa 2012 ja se kohdistui 20 prosenttiin kaikista 1400 työntekijästä. Työntekijöiden vastausprosentiksi muodostui 96,6 % ja esimiesten 85,9 %. Tutkimusaineisto käsiteltiin tilasto-ohjelmalla SPSS versio 18 (PASW Statistics 18) sekä taulukkolaskentaohjelmalla Microsoft Excel.
Tutkimus osoitti, että yksilöiden alempien tasojen tarpeet ovat täyttyneet hyvin, mutta ylöspäin mentäessä on enemmän hajontaa. Hyvinvointi työssä on kuitenkin keskitasoa parempaa minkä tahansa tarpeen kohdalla tässä yrityksessä. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että vaikka työntekijät voivat työssään hyvin, he kaipaavat enemmän vuorovaikutusta esimiesten ja johdon kanssa, enemmän koulutusta sekä parempaa mahdollisuutta antaa palautetta.