Tuplakorkeilla sponsoreita : tapahtumasponsorointi-case: Stars of the Stadium
Takala, Laura (2012)
Takala, Laura
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061512778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061512778
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tapahtumasponsorointia, sen syitä ja sopimuksen syntymistä. Sen tarkoituksena on selvittää, miksi yritykset sponsoroivat tapahtumaa ja lajia, joka ei kuulu heidän toimialaansa. Case-esimerkkinä on helmikuussa 2012 Lahdessa järjestetty Stars of the Stadium ja sen neljä yhteistyökumppania, joiden toimialat eivät liity lumilautailuun. Toimeksiantajana työlle toimi Stars of the Stadium-tapahtuman järjestävä yritys KustomPromotion Oy.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja tiedot kerättiin haastattelun avulla. Yhteensä viittä eri henkilöä neljästä eri yrityksestä haastateltiin sekä ennen että jälkeen tapahtuman. Heidän vastauksiaan verrattiin haastatteluun, joka tehtiin yhteistyökumppanille, jonka toimiala on lumilautailun parissa. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään tapahtumia ja sponsorointia eri näkökulmista.
Tutkimus osoitti, että vaikka sponsorin toimiala on hyvinkin kaukana tapahtumasta ja urheilulajista, ovat tavoitteet hyvinkin samankaltaiset kuin sponsorilla, joka toimii lajin parissa. Yhteistyö ei siis aina välttämättä vaadi luontaista yhteyttä sponsorin ja tapahtuman välille.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja tiedot kerättiin haastattelun avulla. Yhteensä viittä eri henkilöä neljästä eri yrityksestä haastateltiin sekä ennen että jälkeen tapahtuman. Heidän vastauksiaan verrattiin haastatteluun, joka tehtiin yhteistyökumppanille, jonka toimiala on lumilautailun parissa. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään tapahtumia ja sponsorointia eri näkökulmista.
Tutkimus osoitti, että vaikka sponsorin toimiala on hyvinkin kaukana tapahtumasta ja urheilulajista, ovat tavoitteet hyvinkin samankaltaiset kuin sponsorilla, joka toimii lajin parissa. Yhteistyö ei siis aina välttämättä vaadi luontaista yhteyttä sponsorin ja tapahtuman välille.