Sociala medier : en okontrollerbar risk eller en planerad möjlighet
Solander, Dan (2012)
Solander, Dan
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061512752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061512752
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää minkälainen tämän päivän sosiaalinen media on ja miten tällä hetkellä käytettävissä olevia työkaluja ja menetelmiä hyödynnetään viestin perille viemisissä. Työssä tutkitaan, miten sosiaalisen median tiedonkulku poikkeaa perinteisestä mediasta, mitkä ovat sen riskit ja mahdollisuudet, sekä mitkä seikat kannattaa ottaa huomioon käytettäessä suoraa viestintää näkyvässä ympäristössä, jossa molemmat osapuolet ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Toisin sanoen työssa halutaan määritellä ja saattaa ymmärrettäväksi sosiaalisen median riskit ja mahdollisuudet niin organisaation kuin brändin näkökulmasta.
Teoriaosassa käsitellään perinteisen median ja sosiaalisen median eroavaisuuksia ja miten sosiaalista mediaa hyödynnetään käytännössä. Niin ikään tarkastellaan markkinointimenetelmiä keskittyen juuri sosiaaliselle medialle ominaisiin strategioihin ja menetelmiin. Empiirinen osa toteutetaan laadullista menetelmää hyväksi käyttäen, jotta saataisiin syvällisemmin selvitettyä, millä tavalla yritykset markkinoinnissaan hyödyntävät sosiaalista mediaa.
Tutkimuksessa käy ilmi, että sosiaalisessa mediassa markkinointi vaatii onnistuakseen harkitun ja hyvin suunnitellun strategian ja että sanoman takana olevan yrityksen asettamat rajoitukset ja viestinnässä esiintyvät epämääräisyydet saattavat vaikuttaa kielteisesti niin yritykseen kuin tavaramerkkiinkin.
Teoriaosassa käsitellään perinteisen median ja sosiaalisen median eroavaisuuksia ja miten sosiaalista mediaa hyödynnetään käytännössä. Niin ikään tarkastellaan markkinointimenetelmiä keskittyen juuri sosiaaliselle medialle ominaisiin strategioihin ja menetelmiin. Empiirinen osa toteutetaan laadullista menetelmää hyväksi käyttäen, jotta saataisiin syvällisemmin selvitettyä, millä tavalla yritykset markkinoinnissaan hyödyntävät sosiaalista mediaa.
Tutkimuksessa käy ilmi, että sosiaalisessa mediassa markkinointi vaatii onnistuakseen harkitun ja hyvin suunnitellun strategian ja että sanoman takana olevan yrityksen asettamat rajoitukset ja viestinnässä esiintyvät epämääräisyydet saattavat vaikuttaa kielteisesti niin yritykseen kuin tavaramerkkiinkin.