Mainosideoista sähköisiin sisältöihin : sisältöstrategian merkitys mainostoimistojen digitaalisissa palveluissa
Pasanen, Riikka (2012)
Pasanen, Riikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061412706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061412706
Tiivistelmä
Sisältöstrategia on suunnittelukäytäntö, jonka tähtää liiketoiminnallisiin tavoitteisiin vaikuttavan verkkosisällön avulla. Tutkimuksessa tarkastellaan hyvän verkkosisällön kriteerejä ja pohditaan, voisiko mainostoimisto ottaa oppia sisältöstrategian käytännöistä ja tarjota sen avulla parempaa palvelua asiakkailleen. Tutkimusta varten on haastateltu neljää mainonnan strategisen suunnittelun ja asiakasjohdon ammattilaista, joiden näkemyksiä on peilattu tutkijan pitkään kokemukseen alalta sekä laajaan markkinoinnin murrosta käsittelevään kirjalliseen aineistoon ja verkkoteksteihin.
Mainosala on viime vuosina kokenut suuria muutoksia sosiaalisen median ja verkkoviestinnän kasvun myötä. Perinteisen mediamainonnan suosio on laskenut ja tutkimukset osoittavat että mainontaan ei enää luoteta. Ihmiset viettävät aikaansa verkossa ja sosiaalisen median palveluissa ja vertailevat, suosittelevat ja arvioivat tuotteita ja palveluita ja tukeutuvat toistensa suosituksiin. Mainostoimistojen asiakasyritykset ovat alkaneet ymmärtää digitaalisten medioiden roolia ja tarve sisältöjen ja palveluiden digitalisoimiselle on suuri.
Mainostoimistot ovat haasteiden edessä digitaalisten toimistojen ja mediatoimistojen jalkautuessa kilpailukentälle ja ottaessa suurempia rooleja asiakasyritysten verkkosisältöjen kehittämisessä ja digitaalisten strategioiden luojina. Perinteisten mainostoimistopalveluiden ohella asiakkaat kaipaavat kumppaneiltaan jatkuvasti laajempaa ymmärrystä digitaalisesta mainonnasta ja sosiaalisen median mahdollisuuksista. Strategian ja luovan suunnittelun painopisteen on siirryttävä perinteisistä mainosideoista ja kertaluonteisista kampanjoista kohti kiinnostavia verkkosisältöjä.
Tutkimuksella pyritään selvittämään, kuinka mainostoimistojen on uudistuttava ja kehitettävä ydinosaamistaan, jotta ne voivat säilyttää roolinsa asiakasyrityksen
brändikumppanina muuttuvissa medioissa.
Mainosala on viime vuosina kokenut suuria muutoksia sosiaalisen median ja verkkoviestinnän kasvun myötä. Perinteisen mediamainonnan suosio on laskenut ja tutkimukset osoittavat että mainontaan ei enää luoteta. Ihmiset viettävät aikaansa verkossa ja sosiaalisen median palveluissa ja vertailevat, suosittelevat ja arvioivat tuotteita ja palveluita ja tukeutuvat toistensa suosituksiin. Mainostoimistojen asiakasyritykset ovat alkaneet ymmärtää digitaalisten medioiden roolia ja tarve sisältöjen ja palveluiden digitalisoimiselle on suuri.
Mainostoimistot ovat haasteiden edessä digitaalisten toimistojen ja mediatoimistojen jalkautuessa kilpailukentälle ja ottaessa suurempia rooleja asiakasyritysten verkkosisältöjen kehittämisessä ja digitaalisten strategioiden luojina. Perinteisten mainostoimistopalveluiden ohella asiakkaat kaipaavat kumppaneiltaan jatkuvasti laajempaa ymmärrystä digitaalisesta mainonnasta ja sosiaalisen median mahdollisuuksista. Strategian ja luovan suunnittelun painopisteen on siirryttävä perinteisistä mainosideoista ja kertaluonteisista kampanjoista kohti kiinnostavia verkkosisältöjä.
Tutkimuksella pyritään selvittämään, kuinka mainostoimistojen on uudistuttava ja kehitettävä ydinosaamistaan, jotta ne voivat säilyttää roolinsa asiakasyrityksen
brändikumppanina muuttuvissa medioissa.