Konsulttipalvelujen hankinta julkisyhteisössä : hinnan ja laadun arviointimenetelmiä ja arviointia
Metsälä, Tommi (2012)
Metsälä, Tommi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061412690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061412690
Tiivistelmä
Laki julkisista hankinnoista velvoittaa julkista rahaa käyttävät hankintayksiköt kilpailut-tamaan hankintansa. Lain tavoitteena on tehostaa julkisten varojen käyttöä, edistää laadukkaiden hankintojen tekemistä sekä turvata yritysten tasapuolisia mahdollisuuksia tarjota palveluita julkisten hankintojen tarjouskilpailuissa.
Työn tarkoituksena oli tutkia hankintalain mukaisten konsulttipalveluhankintojen laatu- ja hintakriteerien käyttömahdollisuuksia sekä niiden ennakoitua vaikutusta hankinnan lopputuloksen laatuun. Erityisesti laatukriteerien määrittäminen sekä niiden pisteytys ja vertailu on koettu ongelmallisiksi sekä hankintayksiköissä että markkinaoikeuden päätösten mukaan myös tarjoajien keskuudessa. Työssä määritettiin erityisesti kansallisina hankintoina tehtäviin palveluhankintoihin soveltuvat laadunmääritys- sekä vertailu- ja pisteytyskeinot. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen mene-telmiä tutkimalla markkinaoikeuden päätöksiä palveluhankinnoista tehdyistä oi-kaisupyynnöistä.
Tehdyn tutkimuksen tuloksena saadaan kansallisiin palveluhankintoihin, erityisesti konsulttipalveluhankintoihin, soveltuvia ja hankintalain mukaisia keinoja palveluntar-joajien tarjoamien palvelujen laadun määrittämiseen, mittaamiseen ja pisteytykseen. Tutkimuksen mukaan näitä ovat esimerkiksi selvitykset palvelun suorittamisesta vas-taavien henkilöiden koulutuksesta ja ammatillisesta pätevyydestä, yksilöidyt ja var-mennetut luettelot kolmen viime vuoden vastaavista palveluhankkeista sekä selvitykset palveluntarjoajien omista laadunvarmistusjärjestelmistä ja laadunvarmistuksen toteutuksesta hankinnan kohteena olevan palvelun toteutuksessa.
Saatuja tuloksia pystytään hyödyntämään kansallisiin palveluhankintoihin julkisissa hankintayksiköissä. Erityisesti ne palvelevat palveluhankintoja, joissa palvelusta vas-taavien henkilöiden asiantuntemuksella, ammattitaidolla tai pätevyydellä on erityinen merkitys. Tällöin vertailuperusteina voidaan käyttää myös hankinnan toteuttamisessa tarvittavaa tarjoajien soveltuvuuden vähimmäisvaatimukset ylittävää laadunhallintaa, pätevyyttä, kokemusta ja ammattitaitoa.
Työn tarkoituksena oli tutkia hankintalain mukaisten konsulttipalveluhankintojen laatu- ja hintakriteerien käyttömahdollisuuksia sekä niiden ennakoitua vaikutusta hankinnan lopputuloksen laatuun. Erityisesti laatukriteerien määrittäminen sekä niiden pisteytys ja vertailu on koettu ongelmallisiksi sekä hankintayksiköissä että markkinaoikeuden päätösten mukaan myös tarjoajien keskuudessa. Työssä määritettiin erityisesti kansallisina hankintoina tehtäviin palveluhankintoihin soveltuvat laadunmääritys- sekä vertailu- ja pisteytyskeinot. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen mene-telmiä tutkimalla markkinaoikeuden päätöksiä palveluhankinnoista tehdyistä oi-kaisupyynnöistä.
Tehdyn tutkimuksen tuloksena saadaan kansallisiin palveluhankintoihin, erityisesti konsulttipalveluhankintoihin, soveltuvia ja hankintalain mukaisia keinoja palveluntar-joajien tarjoamien palvelujen laadun määrittämiseen, mittaamiseen ja pisteytykseen. Tutkimuksen mukaan näitä ovat esimerkiksi selvitykset palvelun suorittamisesta vas-taavien henkilöiden koulutuksesta ja ammatillisesta pätevyydestä, yksilöidyt ja var-mennetut luettelot kolmen viime vuoden vastaavista palveluhankkeista sekä selvitykset palveluntarjoajien omista laadunvarmistusjärjestelmistä ja laadunvarmistuksen toteutuksesta hankinnan kohteena olevan palvelun toteutuksessa.
Saatuja tuloksia pystytään hyödyntämään kansallisiin palveluhankintoihin julkisissa hankintayksiköissä. Erityisesti ne palvelevat palveluhankintoja, joissa palvelusta vas-taavien henkilöiden asiantuntemuksella, ammattitaidolla tai pätevyydellä on erityinen merkitys. Tällöin vertailuperusteina voidaan käyttää myös hankinnan toteuttamisessa tarvittavaa tarjoajien soveltuvuuden vähimmäisvaatimukset ylittävää laadunhallintaa, pätevyyttä, kokemusta ja ammattitaitoa.