Ohjaajana vieraassa kulttuurissa : Suuntana Tansania
Ropo, Anu (2012)
Ropo, Anu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061412682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061412682
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia käsityötaidon viemistä vieraaseen kulttuuriin. Tavoitteena oli selvittää niitä asioita, joita tulee ottaa huomioon opettaessa ja ohjatessa vieraassa kulttuurissa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, minkälaisia ominaisuuksia ja kykyjä ohjaajalla tulee olla lähtiessä työskentelemään vieraan kulttuurin pariin.
Taustateoriassa perehdyttiin kulttuuriin, mitä se käsitteenä tarkoittaa. Sen lisäksi siinä tarkasteltiin käsityötaitoa, taidon ohjaamista ja opettamista sekä taidon oppimista. Taustateoriassa perehdyttiin myös erilaisiin oppimiskäsityksiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin etnografista tutkimusotetta sekä teemahaastatteluja. Pääasiallisena tutkimuskenttänä oli Tansaniassa sijaitseva GOIGin ammatillinen käsityökoulu. Kentällä tehtiin havaintoja, tallennettiin tutkimusaineistoa valokuvin ja kirjoitettiin tutkimuspäiväkirjaa. Kerätyn aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Opinnäytetyön tutkimustuloksena voidaan esittää, että ensisijainen huomioon otettava seikka ohjatessa ja opettaessa vieraassa kulttuurissa on kulttuurin tunteminen ja tunnistaminen. Tutkimuksessa saatujen kokemusten ja tulosten perusteella taidon vieminen vaatii ohjaajalta erilaisten oppimistyylien hallintaa ja omaksumista, riippuen siitä, mikä oppimistyyli kyseisessä kulttuurissa on vallalla. Myös ohjaajan oma asenne ja lähtemisen motiivi osoittautuivat merkittäviksi asioiksi.
Taustateoriassa perehdyttiin kulttuuriin, mitä se käsitteenä tarkoittaa. Sen lisäksi siinä tarkasteltiin käsityötaitoa, taidon ohjaamista ja opettamista sekä taidon oppimista. Taustateoriassa perehdyttiin myös erilaisiin oppimiskäsityksiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin etnografista tutkimusotetta sekä teemahaastatteluja. Pääasiallisena tutkimuskenttänä oli Tansaniassa sijaitseva GOIGin ammatillinen käsityökoulu. Kentällä tehtiin havaintoja, tallennettiin tutkimusaineistoa valokuvin ja kirjoitettiin tutkimuspäiväkirjaa. Kerätyn aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Opinnäytetyön tutkimustuloksena voidaan esittää, että ensisijainen huomioon otettava seikka ohjatessa ja opettaessa vieraassa kulttuurissa on kulttuurin tunteminen ja tunnistaminen. Tutkimuksessa saatujen kokemusten ja tulosten perusteella taidon vieminen vaatii ohjaajalta erilaisten oppimistyylien hallintaa ja omaksumista, riippuen siitä, mikä oppimistyyli kyseisessä kulttuurissa on vallalla. Myös ohjaajan oma asenne ja lähtemisen motiivi osoittautuivat merkittäviksi asioiksi.