Myyntiprofiilin määritteleminen Holiday Club:lla
Juhola, Joose (2012)
Juhola, Joose
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061412680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061412680
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella Holiday Club Resorts Oy:n Varsinais-Suomen alueen Turun ja Naantalin toimistoiden myyjien yleistä myyntiprofiilia, toisin sanoen, mitä asioita myynnissä tehdään oikein ja missä on oppimisen varaa. Työ hakee johdon näkökulmasta vastauksia siihen, minkälaisia työntekijöitä Varsinais-Suomen alueelle halutaan ja miten heistä muovataan alansa ammattilaisia. Työssä määritellään tuotteen toiminnallisuus ja määritteleminen, Holiday Club Resorts: n yleisimmät asiakasryhmät, myyjien hyvät ja huonot ominaisuudet, sekä henkilökohtaisen myyntitaidon kehittäminen. Työ ei pyri ratkaisemaan jokaista ongelmaa tai erikoistilannetta, vain on viitteellinen apuväline paremman tuloksellisuuden aikaansaamiseksi.
Tiedonkeruuna käytettiin Holiday Club: n myynnin yleistä kirjallisuutta sekä yleisesti saatavilla olevia kirjallisia lähteitä. Kvalitatiiviset haastattelut suoritettiin Holiday Club Resorts Naantalin toimitiloissa, joihin osallistuivat Varsinais-Suomen kaksi myynnistä vastaavaa avainhenkilöä. Molemmat Ovat viikko-osakemyynnin ammattilaisia, jotka aloittivat uransa myyjinä ja siirtyivät erinomaisen myyntityön ja tuloksellisuuden seurauksena haastavimpiin johtotehtäviin.
Päälliköiden haastatteluiden pohjalta saadut mietteet ja näkemykset myyntityöstä yleisesti Holiday Clubilla osoittivat, että tuloksellisuus on yrityksen näkökannalta tärkein osa-alue myyntityössä. Tulokset osoittivat myös, että myyntityössä arvostetaan persoonallisuutta ja rohkeasti kaupan kysymistä. Kirjallisten materiaalien ja henkilökohtaisten kokemusten perusteella johtopäätöksenä voidaan pitää, että myyjän oma asenne ratkaisee lähes 90 prosenttisesti myynnissä onnistumisen tai epäonnistumisen. Ulkoiset tekijät, kuten asiakkaan varallisuus tai kyky hankkia viikko-osake ovat marginaalisia kaupankäynnin esteitä kokonaiskuvaa tarkasteltaessa. Holiday Clubin näkökulmasta viikko-osakkeiden myynnissä tosiasia on, että myyminen on loppujen lopuksi koulutuksessa opittujen asioiden kertausta ja toistoa.
Tiedonkeruuna käytettiin Holiday Club: n myynnin yleistä kirjallisuutta sekä yleisesti saatavilla olevia kirjallisia lähteitä. Kvalitatiiviset haastattelut suoritettiin Holiday Club Resorts Naantalin toimitiloissa, joihin osallistuivat Varsinais-Suomen kaksi myynnistä vastaavaa avainhenkilöä. Molemmat Ovat viikko-osakemyynnin ammattilaisia, jotka aloittivat uransa myyjinä ja siirtyivät erinomaisen myyntityön ja tuloksellisuuden seurauksena haastavimpiin johtotehtäviin.
Päälliköiden haastatteluiden pohjalta saadut mietteet ja näkemykset myyntityöstä yleisesti Holiday Clubilla osoittivat, että tuloksellisuus on yrityksen näkökannalta tärkein osa-alue myyntityössä. Tulokset osoittivat myös, että myyntityössä arvostetaan persoonallisuutta ja rohkeasti kaupan kysymistä. Kirjallisten materiaalien ja henkilökohtaisten kokemusten perusteella johtopäätöksenä voidaan pitää, että myyjän oma asenne ratkaisee lähes 90 prosenttisesti myynnissä onnistumisen tai epäonnistumisen. Ulkoiset tekijät, kuten asiakkaan varallisuus tai kyky hankkia viikko-osake ovat marginaalisia kaupankäynnin esteitä kokonaiskuvaa tarkasteltaessa. Holiday Clubin näkökulmasta viikko-osakkeiden myynnissä tosiasia on, että myyminen on loppujen lopuksi koulutuksessa opittujen asioiden kertausta ja toistoa.