Asiakaspalveluosaston vaatimukset työtilalle
Majakero, Tuuli (2012)
Majakero, Tuuli
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061312663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061312663
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä syvennytään työtilasuunnitteluun ja pyritään selvittämään toimistotarvikealalla toimivan, kansainvälisen yrityksen Suomen asiakaspalveluosaston vaatimuksiin työtilalle. Työn päätavoitteena on selvittää millainen työtila vastaisi ominaisuuksiltaan asiakaspalveluosaston tarpeita ja vaatimuksia.
Opinnäytetyön rakenne jakautuu kahteen pääosioon: teoreettiseen osioon ja empiiriseen tutkimusosioon. Ensin työssä kerrotaan opinnäytetyön ja sen aiheen taustoja ja syitä miksi kyseistä aihetta tutkitaan. Seuraavaksi esitellään työtilasuunnittelua yleisesti ja siihen vaikuttavia tekijöitä, eli niin kutsuttua fyysistä työympäristöä. Tämän jälkeen vuorossa on kohdeyrityksen ja asiakaspalveluosaston esittely ja tutkimuksen läpikäynti. Työn loppuosassa kerrotaan johtopäätökset, tehdään yhteenveto ja esitellään jatkotoimenpide ehdotuksia.
Tutkimus tehtiin keväällä 2012 ja tutkimusaineisto kerättiin haastatteluna, joka toteutettiin sähköpostilomakkeen avulla. Kyselyyn vastasivat asiakaspalveluosaston työntekijät. Jokainen sai vastata omassa rauhassaan ja nimettömästi.
Tutkimuksessa selvisi, että uusi työtila on välttämätön asiakaspalveluosastolle ja väistämättä edessä ennemmin tai myöhemmin. Tutkimuksesta saatu aineisto ja vastaukset kulkivat hyvin samoilla linjoilla teorian kanssa. Molemmissa ilmenee, että toimiva työtila muodostuu useasta eri osa-alueesta ja tekijästä. Nämä kaikki tekijät tulisi ottaa huomioon suunniteltaessa, sillä yksikin huonosti toteutettu osa-alue voi pilata koko työtilan toimivuuden. Tulokset myös osoittivat, että on tärkeää ottaa työtilasuunnitteluprosessissa huomioon myös työtilassa työskentelevät henkilöt ja heidän tarpeensa ja vaatimuksensa.
Opinnäytetyön rakenne jakautuu kahteen pääosioon: teoreettiseen osioon ja empiiriseen tutkimusosioon. Ensin työssä kerrotaan opinnäytetyön ja sen aiheen taustoja ja syitä miksi kyseistä aihetta tutkitaan. Seuraavaksi esitellään työtilasuunnittelua yleisesti ja siihen vaikuttavia tekijöitä, eli niin kutsuttua fyysistä työympäristöä. Tämän jälkeen vuorossa on kohdeyrityksen ja asiakaspalveluosaston esittely ja tutkimuksen läpikäynti. Työn loppuosassa kerrotaan johtopäätökset, tehdään yhteenveto ja esitellään jatkotoimenpide ehdotuksia.
Tutkimus tehtiin keväällä 2012 ja tutkimusaineisto kerättiin haastatteluna, joka toteutettiin sähköpostilomakkeen avulla. Kyselyyn vastasivat asiakaspalveluosaston työntekijät. Jokainen sai vastata omassa rauhassaan ja nimettömästi.
Tutkimuksessa selvisi, että uusi työtila on välttämätön asiakaspalveluosastolle ja väistämättä edessä ennemmin tai myöhemmin. Tutkimuksesta saatu aineisto ja vastaukset kulkivat hyvin samoilla linjoilla teorian kanssa. Molemmissa ilmenee, että toimiva työtila muodostuu useasta eri osa-alueesta ja tekijästä. Nämä kaikki tekijät tulisi ottaa huomioon suunniteltaessa, sillä yksikin huonosti toteutettu osa-alue voi pilata koko työtilan toimivuuden. Tulokset myös osoittivat, että on tärkeää ottaa työtilasuunnitteluprosessissa huomioon myös työtilassa työskentelevät henkilöt ja heidän tarpeensa ja vaatimuksensa.