Alttoviulisti eksyksissä : Alttoviuluopetuksen tulevaisuudennäkymiä Pohjois-Suomessa
Kettunen, Heli (2012)
Kettunen, Heli
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212596
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsitellään alttoviuluopettajien koulutuksen pedagogisten opintojen sisältöä Oulun seudun ammattikorkeakoulussa ja niiden vastaavuutta työelämän vaatimuksiin. Ajatus työn aiheeseen tuli omista opetustyöhön ja -harjoitteluun liittyvistä kokemuksista. Omassa opetushistoriassani olin usein päätynyt opettamaan viulunsoittoa alttoviuluopetuksen ohessa. Halusin selvittää, onko vastaava tilanne yleinen työelämässä ja kuinka tämä huomioitiin musiikkipedagogien koulutuksessa.
Työssäni olen kuvaillut opintoihin kuuluvien instrumenttikohtaisten pedagogisten opintojen sisältöä. Lisäksi olen selvittänyt haastattelujen avulla alttoviulua opettavien sekä musiikkiopistojen rehtoreiden näkemyksiä nykytilanteesta keskittyen erityisesti Pohjois-Suomen alueeseen. Kirjallisuuden osalta olen pääosin tutkinut aiheeseen liittyviä aiempia tutkimusraportteja.
Työn tavoitteena oli selvittää alttoviuluopettajaksi opiskelevien tulevaisuudennäkymiä työelämässä. Rehtoreiden haastattelujen ja alttoviulistien nykytila-arvioiden perusteella voitiin todeta alttoviulupedagogien työtilanteen olevan nyt ja jatkossa haastava. Vakinaisia virkoja ei ole tarjolla ilman toisen oppiaineen osaamista. Koulutusta tällaista osaamista silmällä pitäen ei tällä hetkellä ole tarjolla. Tulosten perusteella ehdotin, että ammattikorkeakoulun pedagogisiin opintoihin voitaisiin lisätä toisen instrumentin, kamarimusiikin tai yleisten aineiden didaktiikkaa. Myös kommunikointia musiikkioppilaitosten kanssa tulisi lisätä.
Toivon työni herättävän ajatuksia opintosuunnitelmia tekevien parissa. Jatkossa olisi hyvä tutkia, onko muillakin harvinaisemmilla soittimilla vastaava tilanne ja kuinka ammattikorkeakouluissa voitaisiin reagoida siihen.
Työssäni olen kuvaillut opintoihin kuuluvien instrumenttikohtaisten pedagogisten opintojen sisältöä. Lisäksi olen selvittänyt haastattelujen avulla alttoviulua opettavien sekä musiikkiopistojen rehtoreiden näkemyksiä nykytilanteesta keskittyen erityisesti Pohjois-Suomen alueeseen. Kirjallisuuden osalta olen pääosin tutkinut aiheeseen liittyviä aiempia tutkimusraportteja.
Työn tavoitteena oli selvittää alttoviuluopettajaksi opiskelevien tulevaisuudennäkymiä työelämässä. Rehtoreiden haastattelujen ja alttoviulistien nykytila-arvioiden perusteella voitiin todeta alttoviulupedagogien työtilanteen olevan nyt ja jatkossa haastava. Vakinaisia virkoja ei ole tarjolla ilman toisen oppiaineen osaamista. Koulutusta tällaista osaamista silmällä pitäen ei tällä hetkellä ole tarjolla. Tulosten perusteella ehdotin, että ammattikorkeakoulun pedagogisiin opintoihin voitaisiin lisätä toisen instrumentin, kamarimusiikin tai yleisten aineiden didaktiikkaa. Myös kommunikointia musiikkioppilaitosten kanssa tulisi lisätä.
Toivon työni herättävän ajatuksia opintosuunnitelmia tekevien parissa. Jatkossa olisi hyvä tutkia, onko muillakin harvinaisemmilla soittimilla vastaava tilanne ja kuinka ammattikorkeakouluissa voitaisiin reagoida siihen.