Tukea harjoitteluun : tietopaketti Varsinais-Suomen käräjäoikeuden yleiskanslian työtehtävistä
Poskiparta, Marja (2012)
Poskiparta, Marja
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212593
Tiivistelmä
Ammattikorkeakouluasetuksen mukaan harjoittelun tavoitteena on, että opiskelija perehtyy ohjatusti opintojensa kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin ja kehittää ammatillista osaamistaan sekä tietojen ja taitojen soveltamista työelämässä (Valtionneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352). Tässä opinnäytetyössä laaditaan kompakti tietopaketti Varsinais-Suomen käräjäoikeuden yleiskanslian työtehtävistä uuden harjoittelijan perehdytyksen tueksi asiakaspalvelutehtäviin. Työn tavoitteena on kertoa uudelle harjoittelijalle yleiskansliassa vireille tulevista asioista ja niiden taustoista. Aiheesta sovittiin osastosihteeri Outi Lampolan kanssa kirjoittajan oman oikeustradenomitutkintoon kuuluvan ammattiharjoittelun aikana syksyllä 2011.
Työssä esitellään yleisimpiä yleiskansliassa vireille tulevia asioita, kuten kirjattavia riita-, rikos- ja hakemusasioita sekä muita toimintaa ohjaavia periaatteita. Pääpaino on erilaisissa kirjattavissa riita- ja hakemusasioissa, sillä näitä käsitellään yleiskansliassa määrällisesti eniten. Suurin osa rikosasioista siirtyy syyttäjiltä suoraan asiaa käsitteleville tuomareille sähköisesti, joten rikosasioista käsitellään vain asianomistajarikoksia sekä lähestymiskieltohakemuksia, jotka tulevat vireille kansliassa.
Tietopaketille on yleiskansliassa tarvetta, sillä harjoittelijalla tulee olla kattavat perustiedot hallussaan laajasta määrästä käräjäoikeudessa käsiteltävistä asiakokonaisuuksista, ja harjoittelijan tulee osata soveltaa tietojaan käytännön työtehtäviin. Kansliassa asiakkaita neuvotaan ja opastetaan erilaisissa menettelytapakysymyksissä sekä puhelimen välityksellä että henkilökohtaisesti. Lainopillisia neuvoja kansliassa ei anneta, niitä varten ovat laki- ja oikeusaputoimistot.
Lähteinä työssä käytetään alan kirjallisuutta, säädöstekstejä, luotettavia verkkolähteitä sekä lehtiartikkeleita.
Työssä esitellään yleisimpiä yleiskansliassa vireille tulevia asioita, kuten kirjattavia riita-, rikos- ja hakemusasioita sekä muita toimintaa ohjaavia periaatteita. Pääpaino on erilaisissa kirjattavissa riita- ja hakemusasioissa, sillä näitä käsitellään yleiskansliassa määrällisesti eniten. Suurin osa rikosasioista siirtyy syyttäjiltä suoraan asiaa käsitteleville tuomareille sähköisesti, joten rikosasioista käsitellään vain asianomistajarikoksia sekä lähestymiskieltohakemuksia, jotka tulevat vireille kansliassa.
Tietopaketille on yleiskansliassa tarvetta, sillä harjoittelijalla tulee olla kattavat perustiedot hallussaan laajasta määrästä käräjäoikeudessa käsiteltävistä asiakokonaisuuksista, ja harjoittelijan tulee osata soveltaa tietojaan käytännön työtehtäviin. Kansliassa asiakkaita neuvotaan ja opastetaan erilaisissa menettelytapakysymyksissä sekä puhelimen välityksellä että henkilökohtaisesti. Lainopillisia neuvoja kansliassa ei anneta, niitä varten ovat laki- ja oikeusaputoimistot.
Lähteinä työssä käytetään alan kirjallisuutta, säädöstekstejä, luotettavia verkkolähteitä sekä lehtiartikkeleita.