Iniating environmentally-friendly marketing campaigns : marketing ethical cosmetics in spa-facilities
Niiranen, Paula (2012)
Niiranen, Paula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112455
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa ja keskittyä Kuopiolaisen kauneushoitolan jo olemassa olevien asiakassuhteiden hallintaan ja ylläpitoon. Tutkimuksen kohteena oli asiakkaiden luottamus yrittäjän ammattitaitoon ja kanta-asiakkaidensa tuntemus. Kanta-asiakkaat huomioitiin uuden kasvohoidon erikoistarjouksella, jota käytettiin markkinakampanjassa. Kampanjalla tutkittiin myös tehokkainta kanavaa asiakkaiden kanssa kommunikointiin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin jäsennettyä asiakaskyselyä kvantitatiivisten tulosten keräämiseen. Osittain jäsennettyjä kysymyksiä käytettiin yrittäjän haastatteluissa kvalitatiivisten tulosten saamiseen. Tutkimus suoritettiin kolmessa osassa helmi – huhtikuun 2012 aikana. Asiakaspalaute sekä asiakaskysely otettiin käyttöön helmikuussa 2012 jotta tuloksia saataisiin mahdollisimman kattavasti. Tulosten keräämismenetelmä todettiin onnistuneeksi. Asiakaskyselyt osoittivat, että asiakassuhteisiin panostaminen oli kannattavaa ja tuottavaa yrittäjälle. Tutkimusten mukaan asiakkaat kokeilevat helposti uutuustuotteita yrittäjän suosituksesta pitkäaikaisen asiakkuuden tuoman luottamuksen perusteella. Kampanjassa myös tuotiin esiin kauneushoitolan ympäristön huomiointi ja hoidossa käytettyjen tuotteiden eettisyys, jolla oli tarkoitus tuoda esiin se, että asiakkaita palvellaan myös pintaa syvemmällä tasolla.
Kyselyn eri osiin saatiin kaikkiin vastausprosentiksi yli 80 %, joka tukee tutkimuksen luotettavuutta. Tutkimus tulokset analysoitiin visuaaliseen muotoon ja sanallinen analyysi tuki diagrammi esitystä. Tulokset osoittivat, että yrityksen panostus asiakassuhteisiin ja asiakastyytyväisyyteen on pitkäkatseisesti kannattavaa ja myös taloudellisesti tuottavaa yritykselle
Tutkimusmenetelminä käytettiin jäsennettyä asiakaskyselyä kvantitatiivisten tulosten keräämiseen. Osittain jäsennettyjä kysymyksiä käytettiin yrittäjän haastatteluissa kvalitatiivisten tulosten saamiseen. Tutkimus suoritettiin kolmessa osassa helmi – huhtikuun 2012 aikana. Asiakaspalaute sekä asiakaskysely otettiin käyttöön helmikuussa 2012 jotta tuloksia saataisiin mahdollisimman kattavasti. Tulosten keräämismenetelmä todettiin onnistuneeksi. Asiakaskyselyt osoittivat, että asiakassuhteisiin panostaminen oli kannattavaa ja tuottavaa yrittäjälle. Tutkimusten mukaan asiakkaat kokeilevat helposti uutuustuotteita yrittäjän suosituksesta pitkäaikaisen asiakkuuden tuoman luottamuksen perusteella. Kampanjassa myös tuotiin esiin kauneushoitolan ympäristön huomiointi ja hoidossa käytettyjen tuotteiden eettisyys, jolla oli tarkoitus tuoda esiin se, että asiakkaita palvellaan myös pintaa syvemmällä tasolla.
Kyselyn eri osiin saatiin kaikkiin vastausprosentiksi yli 80 %, joka tukee tutkimuksen luotettavuutta. Tutkimus tulokset analysoitiin visuaaliseen muotoon ja sanallinen analyysi tuki diagrammi esitystä. Tulokset osoittivat, että yrityksen panostus asiakassuhteisiin ja asiakastyytyväisyyteen on pitkäkatseisesti kannattavaa ja myös taloudellisesti tuottavaa yritykselle