Hyöty ja hauskuus : pelit kulttuuritiedon välittäjänä Iki-Auran aikakeikaus -pelissä
Kuusisto, Katri (2012)
Kuusisto, Katri
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112452
Tiivistelmä
Hyöty ja hauskuus ovat oppimispelin haasteita. Tämän tutkielman päämääränä on kartoittaa, millaisia oppimispelejä on ja mitä elementtejä kaupallisista peleistä voisi hyödyntää oppimispelaamisessa. Näitä tuloksia käytän oppimispelin suunnittelussa.
Peli kuuluu osana ValoAurinko ry:n Iki-Auran aikakeikaus -projektiin. Sekä itse projekti, sen toteuttavan yrityksen ajatusmaailma että pelin toteutustapa asettavat raamit pelisuunnittelulle. Tutkielma tarkastelee hyvän pelin ominaisuuksia, opetuspelaamisen mahdollisuuksia ja sudenkuoppia, sekä käy läpi kaupallisia peligenrejä, joista voi napata tuoreita ideoita opetuspelaamiseen.
Näistä löydetyistä elementeistä kootaan peli, joka vie pelaajan keskiaikaiseen Turkuun. Minikokoinen simulaatio ja tutkimusretki menneeseen kannustaa historian tutkimiseen ja esittelee historiallisia aihealueita interaktiivisesti.
Peli kuuluu osana ValoAurinko ry:n Iki-Auran aikakeikaus -projektiin. Sekä itse projekti, sen toteuttavan yrityksen ajatusmaailma että pelin toteutustapa asettavat raamit pelisuunnittelulle. Tutkielma tarkastelee hyvän pelin ominaisuuksia, opetuspelaamisen mahdollisuuksia ja sudenkuoppia, sekä käy läpi kaupallisia peligenrejä, joista voi napata tuoreita ideoita opetuspelaamiseen.
Näistä löydetyistä elementeistä kootaan peli, joka vie pelaajan keskiaikaiseen Turkuun. Minikokoinen simulaatio ja tutkimusretki menneeseen kannustaa historian tutkimiseen ja esittelee historiallisia aihealueita interaktiivisesti.