Expressing politics through visual theatre : analysis of contemporary visual theatre artists from Post-Soviet countries
Tamm, Katariina (2012)
Tamm, Katariina
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112404
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin nykyteatteriohjaajia, joiden teokset heijastavat sorrettua elämää entisessä Neuvostoliitossa. Olen tehnyt yleikatsauksen poliittisen teatterin matkasta nykypäivään ja keskittynyt kahden eri esityksen analysoimiseen. Esitysten ohjaajat, Dmitry Krymov ja Andriy Zholdak, ja heidän työryhmänsä ovat tunnettuja anarkistisesta, ja poliittisesti haasteellisesta
näkökulmastaan taiteeseen. On olemassa monenlaisia tapoja ja mahdollisuuksia tehdä poliittista teatteria, ja siksi alan kategorisoiminen voi olla hankalaa. Nämä kaksi esitystä, joita tutkin, keskittyvät tiettyihin aikakausiin, ja kunnioittavat kyseistä aikaa mahdollisimman naturalistisesti, tuomitsematta.
Olen kiinnostunut ja vaikuttunut siitä, kuinka symbolit ja metaforat voivat kertoa katsojalle enemmän kuin sanat. Opinnäytetyössäni analysoin tätä merkkien maailmaa esityksissä “Opus #7” ja "Lenin Love. Stalin Love.”. Päätän
opinnäytetyöni vertaamalla näitä kahta kulttuuritaustaltaan erilaista esitystä, joissa kuitenkin on nähtävillä yhtenäinen teatterillinen kieli ja tarkoitus. Nämä esitykset ovat todistaneet kuinka rehelliset ja inhimillisen peittelemättömät tarinat voivat herättää yleisössä tuoreita ajatuksia ja aiheuttaa sosiaalisen muutoksen.
näkökulmastaan taiteeseen. On olemassa monenlaisia tapoja ja mahdollisuuksia tehdä poliittista teatteria, ja siksi alan kategorisoiminen voi olla hankalaa. Nämä kaksi esitystä, joita tutkin, keskittyvät tiettyihin aikakausiin, ja kunnioittavat kyseistä aikaa mahdollisimman naturalistisesti, tuomitsematta.
Olen kiinnostunut ja vaikuttunut siitä, kuinka symbolit ja metaforat voivat kertoa katsojalle enemmän kuin sanat. Opinnäytetyössäni analysoin tätä merkkien maailmaa esityksissä “Opus #7” ja "Lenin Love. Stalin Love.”. Päätän
opinnäytetyöni vertaamalla näitä kahta kulttuuritaustaltaan erilaista esitystä, joissa kuitenkin on nähtävillä yhtenäinen teatterillinen kieli ja tarkoitus. Nämä esitykset ovat todistaneet kuinka rehelliset ja inhimillisen peittelemättömät tarinat voivat herättää yleisössä tuoreita ajatuksia ja aiheuttaa sosiaalisen muutoksen.