Adobe Flex ja Microsoft Silverlight sovelluskehityksessä
Ristivuori, Teemu (2012)
Ristivuori, Teemu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112383
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Adobe Flex:n ja Microsoft Silverlight:n välisiä eroja sekä molempien tekniikoiden vahvuuksia ja heikkouksia. Tekniikat ovat hyvin samankaltaiset ja HAMK haluaa selvittää alustojen soveltuvuuden opetuskäyttöön.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin demo-tason ohjelma Metso Mineralsille työnimeltään ”Metso Atlas”. Ohjelma on toteutettu vertailun vuoksi molemmilla tekniikoilla.
Työn toimeksiantajana on Hämeen ammattikorkeakoulun Riihimäen yksikkö sekä Metso Minerals.
Työn teoriaosuudessa käydään opinnäytetyön kannalta olennaiset termit ja käsitteet läpi.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa käydään sekä Flex että Silverlight yksityiskohtaisesti läpi. Metso Atlas-sovelluksen toteutus molemmilla tekniikoilla käydään läpi kappaleessa 5. Pääpaino on vastaan tulleissa ongelmissa, sekä tekniikoiden välisissä eroissa.
Tutkimusosuuden ja Metso Atlas-sovellusten perusteella saatiin lopputulokseksi yleisellä tasolla se, että kumpaakaan tekniikkaa ei voi yksiselitteisesti julistaa paremmaksi. Flex on SDK-komponenteiltaan kypsempi mutta erot ovat pieniä ja tärkeämpi valintakriteeri on projektin kohdealusta.
Opetuskäyttöön molemmat tekniikat soveltuvat hyvin, mutta eri tavalla.
Flex/Flash Builder on selkeytensä takia erinomainen valinta ohjelmoinnin peruskursseille. Silverlight puolestaan on Windows Phonen pääkehitysalusta, mikä tekee siitä loogisen valinnan osana mobiiliohjelmointia.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin demo-tason ohjelma Metso Mineralsille työnimeltään ”Metso Atlas”. Ohjelma on toteutettu vertailun vuoksi molemmilla tekniikoilla.
Työn toimeksiantajana on Hämeen ammattikorkeakoulun Riihimäen yksikkö sekä Metso Minerals.
Työn teoriaosuudessa käydään opinnäytetyön kannalta olennaiset termit ja käsitteet läpi.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa käydään sekä Flex että Silverlight yksityiskohtaisesti läpi. Metso Atlas-sovelluksen toteutus molemmilla tekniikoilla käydään läpi kappaleessa 5. Pääpaino on vastaan tulleissa ongelmissa, sekä tekniikoiden välisissä eroissa.
Tutkimusosuuden ja Metso Atlas-sovellusten perusteella saatiin lopputulokseksi yleisellä tasolla se, että kumpaakaan tekniikkaa ei voi yksiselitteisesti julistaa paremmaksi. Flex on SDK-komponenteiltaan kypsempi mutta erot ovat pieniä ja tärkeämpi valintakriteeri on projektin kohdealusta.
Opetuskäyttöön molemmat tekniikat soveltuvat hyvin, mutta eri tavalla.
Flex/Flash Builder on selkeytensä takia erinomainen valinta ohjelmoinnin peruskursseille. Silverlight puolestaan on Windows Phonen pääkehitysalusta, mikä tekee siitä loogisen valinnan osana mobiiliohjelmointia.