Vapaaehtoistyöntekijöiden koulutus, sitouttaminen ja motivointi : Saalem-nuoret ry:n tapaus
Valtari, Joanna (2012)
Valtari, Joanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112376
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten vapaaehtoistyöntekijöitä voidaan motivoida ja sitouttaa työhönsä entistä paremmin. Tapauksena oli keväällä 2011 Saalem-nuoret ry:n järjestämä seurakunnan lapsi- ja nuorisotyön parissa toimivien vapaaehtoistyöntekijöiden koulutus. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään miten koulutus onnistui vapaaehtoistyöntekijöiden motivoinnissa ja sitouttamisessa ja miten koulutusta olisi muutettava, jotta se onnistuisi tässä tavoitteessa paremmin.
Tutkimuksen teoriataustoina ovat vapaaehtoistyö, motivointi ja sitouttaminen. Tutkimusmenetelminä olivat teemahaastattelut sekä kyselyt koulutukseen osallistuneille. Kysely kerättiin koulutuksen aikana. Henkilökohtaiset teemahaastattelut sen sijaan tehtiin vasta vuosi koulutuksen loppumisen jälkeen.
Tutkimustulosten havainnollistamisessa hyödynnettiin aiempaa tutkimusta vapaaehtoistyöhön lähtemisen motivaatiotekijöistä.
Tutkimuksessa ilmeni, että vapaaehtoistyöntekijät voidaan jaotella erilaisiin kategorioihin sen perusteella, mikä heidät motivoi vapaaehtoistyöhön lähtemiseen. Nämä motivaatiotekijät huomioimalla voidaan vaikuttaa vapaaehtoisten rekrytoinnin tehostamiseen, vapaaehtoisten motivaatiotasoon ja sitoutumiseen. Tutkimustuloksista käy ilmi myös se, että vapaaehtoiset odottavat organisaatiolta selkeyttä ja vahvaa johtajuutta.
Tutkimuksen mukaan nuorisotyössä ja lapsityössä toimivien vapaaehtoisten koulutustarpeet eroavat toisistaan huomattavasti. Lapsityön parissa toimivien ensisijainen tarve on lapsiin ja kasvatukseen liittyvät koulutukset kun taas nuorisotyön parissa toimivat kaipaavat eniten mentorointia ja vertaistukea.
Vaikka tutkimus tehtiin seurakuntakontekstissa, tulokset ovat sovellettavista laajasti kaikissa organisaatioissa, joissa toimii vapaaehtoistyöntekijöitä.
Tutkimuksen teoriataustoina ovat vapaaehtoistyö, motivointi ja sitouttaminen. Tutkimusmenetelminä olivat teemahaastattelut sekä kyselyt koulutukseen osallistuneille. Kysely kerättiin koulutuksen aikana. Henkilökohtaiset teemahaastattelut sen sijaan tehtiin vasta vuosi koulutuksen loppumisen jälkeen.
Tutkimustulosten havainnollistamisessa hyödynnettiin aiempaa tutkimusta vapaaehtoistyöhön lähtemisen motivaatiotekijöistä.
Tutkimuksessa ilmeni, että vapaaehtoistyöntekijät voidaan jaotella erilaisiin kategorioihin sen perusteella, mikä heidät motivoi vapaaehtoistyöhön lähtemiseen. Nämä motivaatiotekijät huomioimalla voidaan vaikuttaa vapaaehtoisten rekrytoinnin tehostamiseen, vapaaehtoisten motivaatiotasoon ja sitoutumiseen. Tutkimustuloksista käy ilmi myös se, että vapaaehtoiset odottavat organisaatiolta selkeyttä ja vahvaa johtajuutta.
Tutkimuksen mukaan nuorisotyössä ja lapsityössä toimivien vapaaehtoisten koulutustarpeet eroavat toisistaan huomattavasti. Lapsityön parissa toimivien ensisijainen tarve on lapsiin ja kasvatukseen liittyvät koulutukset kun taas nuorisotyön parissa toimivat kaipaavat eniten mentorointia ja vertaistukea.
Vaikka tutkimus tehtiin seurakuntakontekstissa, tulokset ovat sovellettavista laajasti kaikissa organisaatioissa, joissa toimii vapaaehtoistyöntekijöitä.