Moottoripyörän turboahtaminen : Suzuki gsx-r1100
Nykänen, Esa (2012)
Nykänen, Esa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112375
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin moottoripyörän moottorin tehon lisäämistä ahtamalla. Koska työn koh-teena ollutta moottoripyörää tullaan myös käyttämään tieliikenteessä, täytyi pyörään tehtyjen muutosten täyttää myös voimassa oleva tieliikennelainsäädäntö.
Tehtyjen muutosten vaikutusta seurattiin työn aikana, jolloin niiden tuoman vaikutuksen perusteella voitiin päätellä kyseisten muutosten tuomaa hyötyä ja tarvittaessa tehdä korjauksia muutoksiin. Työn alkuperäisenä tavoitteena oli tutkia välijäähdyttimen hyötyä moottoripyöräkäytössä. Tästä tavoitteesta jouduttiin luopumaan järjestelmän haasteellisesta säätämisestä johtuneen kiireen takia.
Laskemalla saatu arvio saavutettavasta tehosta piti yllättävän hyvin paikkansa. Moottorin huono kunto ja vakiosytytysjärjestelmä vaikuttivat todennäköisesti moottorin toimintaan siinä määrin, ettei laskennallista tehotavoitetta saavutettu.
Ahtimen turbiinipuoli havaittiin työn aikana liian kookkaaksi kyseiselle moottorille. Tällä turbiinilla ah-timen toiminta-alue sijoittui 8 000 – 11 000 r/min alueelle, joten normaalissa matka-ajossa ahtimesta oli hyötyä vain ohitustilanteessa käytettäessä 2 - vaihdetta.
Työstä saatujen kokemusten perusteella moottorille tullaan suorittamaan täydellinen kunnostus, jonka lisäksi ahtimen pakopuoli aiotaan vaihtaa pienempään, jotta ahtopainetta muodostuisi jo noin 4 000 r/min alueelta lähtien. Nykyiset kaasuttimet aiotaan myös korvata sylinterikohtaisella kaasuläppä yksi-köllä ja polttoaineen suihkutuksella, jotta polttoaineen syöttöä saataisiin tarkemmaksi. Polttoaineen syötön ohjaus aiotaan järjestää Megasquirt –ohjainyksiköllä, joka mahdollistaa myös sytytyksen ohjauksen ja samalle ohjainyksikölle voidaan myös tallentaa moottorista saatavaa dataa. Mahdollisesti näiden muutos-ten aikana järjestelmä muunnetaan toimimaan myös RE85 -polttoaineella.
Tehtyjen muutosten vaikutusta seurattiin työn aikana, jolloin niiden tuoman vaikutuksen perusteella voitiin päätellä kyseisten muutosten tuomaa hyötyä ja tarvittaessa tehdä korjauksia muutoksiin. Työn alkuperäisenä tavoitteena oli tutkia välijäähdyttimen hyötyä moottoripyöräkäytössä. Tästä tavoitteesta jouduttiin luopumaan järjestelmän haasteellisesta säätämisestä johtuneen kiireen takia.
Laskemalla saatu arvio saavutettavasta tehosta piti yllättävän hyvin paikkansa. Moottorin huono kunto ja vakiosytytysjärjestelmä vaikuttivat todennäköisesti moottorin toimintaan siinä määrin, ettei laskennallista tehotavoitetta saavutettu.
Ahtimen turbiinipuoli havaittiin työn aikana liian kookkaaksi kyseiselle moottorille. Tällä turbiinilla ah-timen toiminta-alue sijoittui 8 000 – 11 000 r/min alueelle, joten normaalissa matka-ajossa ahtimesta oli hyötyä vain ohitustilanteessa käytettäessä 2 - vaihdetta.
Työstä saatujen kokemusten perusteella moottorille tullaan suorittamaan täydellinen kunnostus, jonka lisäksi ahtimen pakopuoli aiotaan vaihtaa pienempään, jotta ahtopainetta muodostuisi jo noin 4 000 r/min alueelta lähtien. Nykyiset kaasuttimet aiotaan myös korvata sylinterikohtaisella kaasuläppä yksi-köllä ja polttoaineen suihkutuksella, jotta polttoaineen syöttöä saataisiin tarkemmaksi. Polttoaineen syötön ohjaus aiotaan järjestää Megasquirt –ohjainyksiköllä, joka mahdollistaa myös sytytyksen ohjauksen ja samalle ohjainyksikölle voidaan myös tallentaa moottorista saatavaa dataa. Mahdollisesti näiden muutos-ten aikana järjestelmä muunnetaan toimimaan myös RE85 -polttoaineella.