Muotibloggaajan vaikutus lukijoiden kulutuskäyttäytymiseen
Alén, Ronja (2012)
Alén, Ronja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061012359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061012359
Tiivistelmä
Muotiblogit ovat muutamassa vuodessa nousseet suosituiksi etenkin nuorten tyttöjen ja naisten keskuudessa. Muotiblogeista on tullut myös merkittäviä markkinointikanavia. Blogien kirjoittajat ovat usein mielipidevaikuttajia, joiden mielipiteet vaikuttavat lukijoiden kiinnostuksen kohteisiin, tuotevalintoihin ja ostopäätöksiin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää muotibloggaajien vaikutusta lukijoiden kuluttamiseen. Tutkimuksessa keskitytään lukijoiden omiin kokemuksiin ja näkemyksiin kulutuksen mahdollisista muutoksista.
Teoriaosuudessa on perehdytty kuluttamiseen vaikuttaviin tekijöihin ja sitä kautta muotibloggaajan asemaan. Teorian toinen pääluku käsittelee blogeja viraaliviestin välittäjänä ja mielipidevaikuttajan työvälineenä. Luvussa tarkastellaan myös muotiblogien ominaispiirteitä ja suosiota.
Opinnäytetyötä varten tehtiin yksi kvantitatiivinen tutkimus, joka oli suunnattu muotiblogien lukijoille. Kysely suoritettiin internetkyselynä, johon johtava linkki jaettiin kahden suositun muotibloggaajan toimesta. Vastaajia oli 1562.
Lukijoiden ostopäätökseen vaikuttavat eniten omat ja kavereiden kokemukset sekä hinta. Vasta näiden jälkeen tulevat bloggaajan suositukset. Kuitenkin 80,4 % vastaajista on ostanut tuotteen bloggaajan suositusten perusteella. Eniten ostetaan kosmetiikkaa ja vaatteita. Tuloksista selviää, että muotiblogien lukeminen vaikuttaa lukijoiden kuluttamiseen, vaikka suurin osa vastaajista kokee kuluttamisen määrän pysyneen samana. Muotiblogeista haetaan inspiraatiota kuluttamiselle, mutta samalla se myös herättää paheksuntaa. Osa lukijoista kokee saavansa erityisen luvan kuluttamiselle bloggaajan kuluttamisen myötä.
Teoriaosuudessa on perehdytty kuluttamiseen vaikuttaviin tekijöihin ja sitä kautta muotibloggaajan asemaan. Teorian toinen pääluku käsittelee blogeja viraaliviestin välittäjänä ja mielipidevaikuttajan työvälineenä. Luvussa tarkastellaan myös muotiblogien ominaispiirteitä ja suosiota.
Opinnäytetyötä varten tehtiin yksi kvantitatiivinen tutkimus, joka oli suunnattu muotiblogien lukijoille. Kysely suoritettiin internetkyselynä, johon johtava linkki jaettiin kahden suositun muotibloggaajan toimesta. Vastaajia oli 1562.
Lukijoiden ostopäätökseen vaikuttavat eniten omat ja kavereiden kokemukset sekä hinta. Vasta näiden jälkeen tulevat bloggaajan suositukset. Kuitenkin 80,4 % vastaajista on ostanut tuotteen bloggaajan suositusten perusteella. Eniten ostetaan kosmetiikkaa ja vaatteita. Tuloksista selviää, että muotiblogien lukeminen vaikuttaa lukijoiden kuluttamiseen, vaikka suurin osa vastaajista kokee kuluttamisen määrän pysyneen samana. Muotiblogeista haetaan inspiraatiota kuluttamiselle, mutta samalla se myös herättää paheksuntaa. Osa lukijoista kokee saavansa erityisen luvan kuluttamiselle bloggaajan kuluttamisen myötä.