Piknik-korin suunnittelu
Tikkanen, Tarja (2012)
Tikkanen, Tarja
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061012358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061012358
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena kehittää Fazer Ravintola Lappeenrannan Kasinolle uusi tuote, piknik-kori ja saada sitä kautta aikaan lisämyyntiä yritykselle ja asiakkaille uusi palvelu, jollaista Lappeenrannan satama-alueella ei vielä ollut tarjolla. Tuotekehittely on yritysmaailmassa aina aiheena ajankohtainen, ja tämä prosessi auttoi ymmärtämään tuotekehittelyn sekä tärkeyden että vaikeuden.
Työn teoriakehys koostuu tuotteistamisesta, tuotekehittelystä ja hinnoittelusta. Tuotekehittelyn teoria kuvaa sitä, kuinka prosessin aikana ideat muuttuvat ja muovautuvat valmiiksi tuotteiksi asiakkaiden saataville. Hinnoittelun teoriassa käsitellään sitä, kuinka asiakas kokee tuotteen hinnan ja mikä saa tekemään päätöksen joko ostamisesta tai ostamatta jättämisestä. Yrityksen kannalta hinnoittelu lähtee aina tuotteen valmistamisesta aiheutuvista kustannuksista, mutta lopulliseen myyntihintaan vaikuttavat aina monet seikat, kuten yrityksen liikeidea, asiakaskunta, kilpailu ja tuotteen elinkaari.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden pohjaksi tehtiin sähköpostitse teema-kysely, jolla selvitettiin sitä, olisiko valmiilla piknik-korilla kysyntää ja mitä tuotteita siihen kannattasi pakata. Korin tuotteita suunniteltiin, hinnoiteltiin ja mietittiin sitä, kuinka asiakas voisi ostaa korin niin, että sen toteuttaminen sekä asiakkaan että yrityksen kannalta olisi toimivaa. Korin testaajana toimi ryhmä aikuisia yritysasiakkaita, vaikkakin tuotteen pääasiallinen kohderyhmä olivat lapsiperheet.
Teemahaastattelusta ja testiryhmän palautteista kävi ilmi, että piknik-kori saattaisi toimia tuotteena. Ajatus piknik-kulttuurin lanseeraamisesta Lappeenrantaan ja Kasinon piknik-puiston perustamisesta kutistui piknik-korin kehittämiseen. Tuotteen pakkaamiseen tarkoitetut korit hankittiin, korin tuotteet valittiin ja hinnoiteltiin, mutta varsinainen tuotteen myynti ja markkinointi jäi tulevaisuuden työksi.
Työn teoriakehys koostuu tuotteistamisesta, tuotekehittelystä ja hinnoittelusta. Tuotekehittelyn teoria kuvaa sitä, kuinka prosessin aikana ideat muuttuvat ja muovautuvat valmiiksi tuotteiksi asiakkaiden saataville. Hinnoittelun teoriassa käsitellään sitä, kuinka asiakas kokee tuotteen hinnan ja mikä saa tekemään päätöksen joko ostamisesta tai ostamatta jättämisestä. Yrityksen kannalta hinnoittelu lähtee aina tuotteen valmistamisesta aiheutuvista kustannuksista, mutta lopulliseen myyntihintaan vaikuttavat aina monet seikat, kuten yrityksen liikeidea, asiakaskunta, kilpailu ja tuotteen elinkaari.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden pohjaksi tehtiin sähköpostitse teema-kysely, jolla selvitettiin sitä, olisiko valmiilla piknik-korilla kysyntää ja mitä tuotteita siihen kannattasi pakata. Korin tuotteita suunniteltiin, hinnoiteltiin ja mietittiin sitä, kuinka asiakas voisi ostaa korin niin, että sen toteuttaminen sekä asiakkaan että yrityksen kannalta olisi toimivaa. Korin testaajana toimi ryhmä aikuisia yritysasiakkaita, vaikkakin tuotteen pääasiallinen kohderyhmä olivat lapsiperheet.
Teemahaastattelusta ja testiryhmän palautteista kävi ilmi, että piknik-kori saattaisi toimia tuotteena. Ajatus piknik-kulttuurin lanseeraamisesta Lappeenrantaan ja Kasinon piknik-puiston perustamisesta kutistui piknik-korin kehittämiseen. Tuotteen pakkaamiseen tarkoitetut korit hankittiin, korin tuotteet valittiin ja hinnoiteltiin, mutta varsinainen tuotteen myynti ja markkinointi jäi tulevaisuuden työksi.